LENGRE: Lexus har strukket seg 11 centimeter og blitt en sjuseter. Den karakteristiske fronten er den samme som på «lillebror» femseteren.

Første sjuseter fra Lexus:

Luksus for storfamilien

Lexus utvider modelltilbudet – bokstavelig talt. En 11 centimeter lenger utgave av luksushybriden RX – med plass til sju – skal frakte storfamiliene på første klasse.

Publisert Sist oppdatert

Modellen heter offisielt Lexus RX 450h L – der den siste bokstaven kan stå for både Large og Lang.

Begge deler stemmer.

Sjuseteren er fem meter lang, 11 centimeter lenger enn den vanlige RX med fem seter. Det har gitt 42 liter mer bagasjeplass, totalt 652 liter som femseter, til tross for at de to ekstra setene naturligvis tar plass enten de er i bruk eller felt ned i gulvet.

Med alle setene i bruk, er bagasjevolumet på brukbare 211 liter. Det gir plass til et håndballag pluss sjåfør og bager.

Les testen av Lexus NX: Den store kundefavoritten leverer igjen

– Dette er en klassisk Lexus som nå også kan dekke behovet til dem som trenger flere sitteplasser eller enda mer bagasjeplass, for eksempel større familier, sier informasjonssjef for Lexus i Norge, Espen Olsen, til Motor.

KOMPAKT: Interiøret et linjelekker og med høy kvalitetsfølelse, men ikke helt tipp moderne.

Andre seterad kan også skyves 16,5 centimeter framover, primært for å lette adkomsten til de bakerste setene. Men det er selvsagt et pluss både for den generelle fleksibiliteten og for muligheten til virkelig å strekke ut beina på andre rad.

Sjuseteren har samme akselavstand som femseteren, de ekstra centimeterne er føyd til i overhenget bak. I tillegg er vindusviskeren, som på den vanlige RX er gjemt under takspoileren, flyttet ned til underkanten av bakruten, som på biler flest. Dermed frigjøres takhøyde på bakerste seterad.

Lexus-ingeniørene forteller at det har vært et mål å forlenge bilen og frigjøre takhøyde, uten å miste modellens særpreg rundt den såkalte d-stolpen, altså karosseriet mellom siste sidevindu og bakvindu.

Les også: Verdenssuksessen prøver seg i Norge

LENGRE: Lexus har strukket seg 11 centimeter og blitt en sjuseter. Den karakteristiske fronten er den samme som på «lillebror» femseteren.

 

To relativt smidige og ikke altfor røslige voksne sitter helt ok på bakerste seterad. Lengden på fem meter gir mer plass enn sjusetere flest, men også her er nok setene primært for barn. De sitter til gjengjeld meget bra, med separat klimabetjening for tredje rad. Bakerste seterad felles og heves elektrisk.

Sjuseteren av Lexus vil koste cirka 55.000 kroner mer enn femseteren. Startpris er 815.000 kroner for utstyrsgraden Executive, som blant annet har skinnseter, rattvarme, LED-lys og 20 toms felger som standard. Utstyrsgraden Luxury koster 939.500. Da får du blant annet et oppgradert lydanlegg, andre felger, head up display og muligheter for flere kjøremodus.

Hovedkonkurrent er Volvo XC90 som ladbar hybrid med sju seter og 390 hk. Startpris på 861.000 kroner.

Audi leverer ikke sin ladbare Q7 med sju seter, så her er rimeligste sammenliknbare konkurrent en dieselvariant med 218 hk. til 886.000. Kjøpere flest legger på et sekssifret beløp med ekstrautstyr på både Volvo og Audi.

I det perspektivet mener Lexus at sjuseteren deres ligger meget godt an prismessig.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Motor har kjørt nye Lexus under ulike forhold i sveitsiske Luzern. Kjøremessig er det umulig å skille de to variantene. Overhenget bak og vektøkningen gir ingen utslag på en allerede strålende komfort. Støydempingen er eksemplarisk og den hybride drivlinjen med trinnløs automat fungerer slik vi er vant til. Motoren er den samme kombinasjonen av bensin og elektrisitet, med en totaleffekt på 313 hk.

Skal man kjøre aktivt, blir det litt mye mas og turtall uten umiddelbar respons fra den karakteristiske trinnløse automaten, men ved normal kjøring fungerer alt eksemplarisk.

Kvalitetsfølelsen er også god, men de analoge instrumentene begynner å virke en smule gammeldags sammenliknet med konkurrenter i denne prisklassen.

Lexus i Norge har som mål å selge 30 utgaver av bilen innen utgangen av 2018.

– De kan bestilles nå, og er leveringsklare fra rundt juli og utover, opplyser informasjonssjef Olsen.

Les også: Her er bilene som kommer de neste månedene

SMIDIG: Tredje seterad kan felles elektrisk.