Vi har kjørt nye Peugeot 508:
Lav bil med høye mål
Lavest i klassen og med et design Peugeot selv kaller grensesprengende, er Peugeot 508 med sin 160 år gamle løve i grillen, klar for å jage de saftigste byttene.
De laveste står alltid foran på klassebildet. Overført til en bilklasse, og med Peugeots definisjoner som grunnlag, ligger det stor ingeniørkunst i det å være lavest.
Og tydelig symbolikk i det å stå i første rekke.
Det skal i første rekke de tyske prestisjemerkene få merke: Audi med A4 og A5 Sportback, Mercedes med C-klasse og BMW med sin 3-serie.
Peugeot er en av få masseprodusenter som har våget å ta noen spennende designvalg de siste årene. Med nye 508 går de mot strømmen i resten av Europa. Folk vil opp i høyden, og SUV-segmentet bare vokser.
Men 508 er like lav som en sportsbil: 140 centimeter.
Les også: Vi har prøvekjørt årets kanskje aller beste elbil
Stasjonsvogna, som lanseres senere i høst, er bare 142 centimeter høy. Til sammenlikning er en Teslas S – som de fleste av oss oppfatter som lav – seks centimeter høyere enn 508 sedan, eller saloon som franskmennene velger å kalle den. For å få senket høyden, leveres bilen blant annet med rammeløse dører.
Peugeot mener selv at 508 setter en ny standard for design av biler i denne klassen.
Motor deler ikke den oppfatningen etter å ha hentet bilen ut av kreative fotosettinger og inn i gatebildet under den første prøvekjøringen i fyrstedømmet Monaco.
Les også: Les vår test av Peugeot 3008 – årets bil 2017
Fronten er ganske lik den faceliftede utgaven av den utgående modellen, som igjen var mindre særpreget enn den første årgangen av 508. De lange vertikale lyktebåndene til både kjørelys og blinklys – kall det gjerne hoggtenner, hvis vi igjen skal trekke inn løven fra grillen – skaper riktig nok et særpreg, men Peugeot var etter vårt syn mer vågale med små-SUV’en 3008, som ble Årets bil i 2017.
De nevnte lyktebåndene er vel strengt tatt også inspirert av en stor konkurrent på det franske markedet, men ikke her hjemme: Renault Talisman.
Bakfra er 508 klassisk Peugeot anno øvrig modellrekke, med det tre klørne – løve-assossiasjoner nok en gang - i lyktebåndet, bare lavere og bredere. Unektelig svært elegant. Men dét er også konkurrentene. 508 er lekker, men ikke banebrytende på noe vis.
Les også: Peugeot 5008 er en perfekt bil for barnefamilien
Da vender vi heller igjen blikket mot interiøret. I 508 har Peugeot videreutviklet den såkalte i-cockpiten, med det mindre og lavt plasserte rattet og hele instrumentpanelet plassert på oversiden av rattkransen og nærmere sjåførens synsfelt.
Motors erfaring med andre modeller fra Peugeot, er at dette fungerer ypperlig. Oppfatningen styrkes i 508. I tillegg er interiøret det mest elegante Peugeot har laget.
Tidlig på nyåret kommer 508 som stasjonsvogn. I andre halvdel av 2019 kommer den som ladbar hybrid med 225 hk og elektrisk rekkevidde på rundt 50 km, målt etter den nye og strengere WLTP-standarden. Da blir den med ett interessant for langt flere nordmenn. Men: Den må selvsagt bli svært konkurransedyktig prismessig for å slå seg inn i denne klassen.
– Vi må avvente statsbudsjettet i oktober for å se hvordan avgiftssystemet for personbiler blir, og deretter kalkulere priser. Så vi har dårlig tid, sier PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge, Stian Gihle, til Motor.
Les også: Her er bilene som kommer
Men sammenlikner vi med de nevnte tyske prestisjemerkene, så bør ikke en godt utstyrt 508 med rimeligste bensinmotor på 180 hk og automat havne så mange tusenlapper over 400.000-grensen. Den kommer i første omgang også med ytterligere en bensinmotorer på 225 hk., samt tre dieselmotorer på 130, 160 og 180 hk.
Bare den minste dieselen kan leveres med manuelt gir, de øvrige drives av Peugeots nyutviklede åttetrinns automat.
Motors testkjøring på alt fra motorvei til svingete fjellveier rundt Monaco ble en positiv opplevelse. Det avanserte understellet, som 508 deler med PSA-konsernets luksusmerke, DS7, taklet både større og mindre ujevnheter utmerket.
I tillegg var støynivået fra de store 19-tomsdekkene meget behagelig, riktig nok på finere asfalt enn vi finner i Norge. Også motorstøy er godt dempet.