Nye Peugeot 508 stasjonsvogn:
«Løven» i strupen på SUV’ene
Peugeot er en av få masseprodusenter som har våget å ta noen spennende designvalg de siste årene. Nå viser de fram stasjonsvognutgaven av nye 508. Den er bare 1,42 meter høy.
Trenden blant bilkjøperne i Europa er tydelig: De vil opp i høyden.
Og salget av SUV’er går det suser.
Det har også Peugeot erfart med modellene 3008 (Årets bil 2017) og 5008.
Men med nye 508 går merket med den stolte løven i grillen i motsatt retning. Nykommeren er faktisk nesten seks centimeter lavere enn forgjengeren, som allerede framsto som en lav stasjonsvogn.
Til sammenlikning er den for eksempel tre centimeter lavere enn en Tesla S. For å få senket høyden, leveres bilen blant annet med rammeløse dører.
Les også: Her er bilene som kommer
Peugeot mener selv at bilen setter en ny standard for design av stasjonsvogner i denne klassen, og minner om at det såkalte D-segmentet – der 508 hører hjemme – utgjør 1,4 millioner biler i Europa.
En av tre nye biler i dette segmentet er en stasjonsvogn.
Utseendet får vi vurdere nærmere når bilen kommer ut av kreative fotosettinger og inn i trafikkbildet. Interiøret derimot, er en videreutvikling av den såkalte i-cockpiten – og det vi først og fremst tenker på når vi roser Peugeot for spennende designgrep.
Les testen: Perfekt franskmann for barnefamilier
Med det mindre og lavt plasserte rattet og hele instrumentpanelet plassert på oversiden av rattkransen og nærmere sjåførens synsfelt, har Peugeot skapt et helt nytt førermiljø. Motors erfaring er at dette fungerer ypperlig.
I andre halvdel av 2019 kommer 508 som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på 50 km., målt etter den nye og strengere WLTP-standarden. Den kommer også med to bensinmotorer (180 og 225 hk.) og tre dieselmotorer (130, 160 og 180 hk.) Bare den minste dieselen kan leveres med manuelt gir, de øvrige drives av Peugeots nyutviklede åttetrinns automat.
Den offisielle lanseringen av 508 stasjonsvogn skjer på bilutstillingen i Paris senere i høst, og modellen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019. Før den tid kommer sedanversjonen på markedet.
Motor skal prøvekjøre denne i slutten av måneden og kommer tilbake med fyldig rapport.
Les testen: Her er dommen over «Årets bil» fra Peugeot