Nå skal det bli lettere å skjønne:
Finn vil merke fullmaktsalg-annonser
Nettstedet Finn vil nå merke annonser for fullmaktsalg. – Bra, sier NAF, som er kritisk til salgsformen.
Motor har den siste tiden satt fokus på fullmaktsalg av biler. NAF opplever en økning i antallet henvendelser fra medlemmer som har fått problemer etter å ha kjøpt eller solgt bilen sin gjennom et bilfirma som egentlig bare opptrer som mellommenn.
– Vi har faktisk nå helt nylig diskutert om vi skal gjøre denne salgsformen til en egen salgsform for å gjøre det enklere for forbrukerne. Det skjer trolig til høsten, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør for motor i Finn.
Les også: Advarer mot fullmaktssalg
– Redusere konfliktene
Markedsportalen er klart dominerende. Ca. 70 000 personbiler er annonsert på Finn.
Annonsene er gruppert i tre grupper; privatsalg, salg av merkeforhandler og salg fra «annet bilutsalg».
– Vi har diskutert dette med Forbrukerrådet som et tiltak for å redusere konfliktene knyttet til denne type salg, sier Finns produktdirektør.
Les også: Facebook utfordrer Finn
NAF fornøyd
NAF er glad for at Finn tar grep.
– Det er positivt, og illustrerer at fullmaktsalg har et visst omfang. Endringen vil klarlegge salgsformen, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.
Han mener at jo mer informasjon det er rundt et bilsalg, jo bedre er det.