Vi har gitt «bråkebøtta» XC40 en ny sjanse, men…
Volvos prisvinner fortsetter å bråke
«Sjarmerende bråkebøtte», skrev Motor etter stortesten av Volvo XC40. Vi har gitt bilen en ny sjanse – med det som i teorien bør være en mer komfortabel dekkutrustning. Men konklusjonen blir stående: Bråkete. Og sjarmerende
Les vår opprinnelige test her.
I vår opprinnelige test var bilen utrustet med Pirelli-dekk i dimensjonen 245/45R20. Resultatet i selve støymålingene var ikke spesielt nedslående, men det menneskelige øret oppfatter lyder og frekvenser som ikke registreres av en støymåler.
Flere sjåfører og passasjerer bemerket den subjektive følelsen av at «Årets bil» i Europa 2018 bråkte mer enn en bil i denne prisklassen burde på grov norsk asfalt.
Les også: Test av V90 – et lite stykke Norge
Snillere dimensjon
Vi forsøkte igjen med en snillere dekkdimensjon: 235/55R18. Dekkene var av merket Nokian, som generelt er litt mer støysvake enn Pirelli.
Men det var umulig å registrere forskjell.
Lydbildet ble det samme: Akseptabelt stillegående på fin og mellomgrov asfalt, bemerkelsesverdig mer støyende på grov asfalt.
Da vi leverte tilbake vår XC40, hoppet vi rett over i en ny Volvo V60 med 19-toms dekk. En god referanse.
Der XC40 skaper en slags trykkende lyd flere reagerer negativt på, har V60 et behagelig lydbilde som ligger som et teppe i bakgrunnen.
Les også: Prøvekjøring av V60 – en lekker erstatning
Farvel, stillhet
Bilene deler en rekke sentrale komponenter, men ikke samme plattform. V60 er bygd på den såkalte SPA-plattformen, som ble utviklet for blant annet den store SUV’en XC90 og stasjonsvogna V90.
XC40 er bygd på den nyutviklede CMA-plattformen, beregnet på konsernets nye generasjon av mindre biler – og ikke minst stor grad av elektrifisering.
– Hvis XC40 er representativ for den nye CMA-plattformen, så kan vi ikke forvente at Volvo ivaretar sin gode tradisjon med å lage støysvake biler, sier motorjournalist Mikael Schultz i det svenske bilmagasinet Vi Bilägare.
Magasinet er Nordens største eksperter på dekkstøy. De foretar alle sine støymålinger på ulike typer asfalt, tilsvarende underlaget vi har i Norge, og i ulike hastigheter.
I tillegg måler Vi Bilägare de lavfrekvente lydene, de som øret – ikke støymåleren - oppfatter. Med ujevne mellomrom lager de oversikt over støynivået i Sveriges mest solgte biler. Ofte aha-opplevelser for leserne. Kall det gjerne en bibel for oss som jobber med dette.
Les også: Slik kan avgiftssjokket ramme nybilmarkedet
Overraskende
Nevnte Mikael Schultz er mannen bak de fleste målingene. Han deler Motors inntrykk av XC40.
- Våre målinger viser at XC40 støyer overraskende mye på grov asfalt, og mer enn en bil i denne prisklassen bør, bekrefter han.
I Vi Bilägares første stortest av XC40 kunne vi lese blant annet dette:
«På riktig grovt underlag blir støynivået besværlig. Bilen lager dessuten mengder av infralyd, som ikke høres, men oppleves som et trykk mot trommehinnen».
Senere har magasinet tatt en XC40 inn som langtestbil, altså en bil de følger i nærmere 100.000 kilometer. I loggen til denne bilen er støynivået en gjentakende minusfaktor. Ved siste oppsummering sto følgende:
«Støynivået på grov asfalt er overraskende høyt».
Les også: Lanserer XC40 som ren elbil
Lytt på radio
Er du mer opptatt av å høre på musikk når du kjører bil, så er ikke dekkstøy særlig relevant. Dessuten kan du få XC40 med et utmerket lydanlegg.
Og da står du igjen med en bil som har vokst fram som en liten favoritt hos oss i Motor.
Ikke minst etter å ha testet versjonen med 190 hk diesel. I alle vanlige trafikksituasjoner er den kjappere og mer harmonisk enn den sterkere bensinversjonen med 247 hk.
I tillegg kommer den fine fjæringskomforten, de gode setene og det kompakte og muskuløse designet du gjerne dveler litt ekstra ved når du møter bilen på parkeringsplassen.
Vi har lagt fram vår kritikk av støynivået i XC40 for Volvo i Norge. Marketing- og kommunikasjonsdirektør Runa Vigdal-Hanssen svarer dette:
– Det er krevende å skulle sammenligne dekkstøy uten å sammenligne to like biler med to ulike typer dekk. Vi kan derfor ikke kommentere resultatene på testen uten at de øvrige elementene er like.
Les også: Dette er bilene som kommer de neste månedene