STERKEST: Hyundai Kona kommer bare med den største og sterkeste batteripakken. Den mindre er ikke bra nok for norske forhold, mener Hyundai i Norge.
Hyundai dropper den minste batteripakken på Kona:
Sviktet i «Norges-testen»
Hyundais nye elbil Kona kommer på markedet med to batteripakker. Men den minste – med oppgitt rekkevidde på nivå med dagens bestselgere i klassen – leverte ikke som forventet da den ble testet på norsk jord.
Kona med den minste batteripakken med oppgitt rekkevidde på 312 kilometer, kunne blitt en meget prisgunstig modell som hadde innfridd rekkeviddekravene til mange i urbane strøk.
Men Hyundai har valgt å droppe denne pakken i Norge.
– For det første er det større interesse for den store batteripakken. Dessuten mener vi at den minste pakken ikke er bra nok for norsk klima og nordmenns kjøremønster. Vi ønsker å levere noe vi fullt og helt kan stå inne for, bekrefter markedsdirektør i Hyundai, Christian Stenbo overfor Motor.
Les også: Her er ladestrøm dyrere enn diesel!
Går for begge
Konsernsøskenet Kia Niro kommer i utgangspunktet med de samme batteripakkene. Og Kia vil ikke gjøre de samme prioriteringene som Hyundai.
– Vi kommer til å ta inn begge batteripakkene. De første 1000 bilene som kommer vil være en «first edition» som er godt utstyre og alle vil ha den store batteripakken på 64 kWh, sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i Kia.
Dermed leveres Kona utelukkende med den største batteripakken – som trolig setter en ny standard for rekkevidde, hvis vi holder Opels leveringsudyktige Opel Ampera-e utenfor.
Med batterikapasitet på 64 kWh skal bilen klare 48 mil etter den nye og strengere målenormen (WLTP).
Her kan du trekke fra 15-50 prosent, avhengig av klima og kjøremønster - men uansett betyr det rundt 10 mil bedre rekkevidde enn for eksempel dagens versjoner av bestselgere som Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.
I tillegg kommer en haug flere hestekrefter: Kona har 204 av dem.
Les også: Her er bilene som kommer de neste månedene
Valfarter til Norge
Prisen starter på 325.000. Da er det stort sett bare soltak og skinnseter du kan velge i tillegg.
Motorjournalister fra hele Europa er i disse dager i Norge for å prøvekjøre elektriske Hyundai Kona.
Det er ikke tilfeldig at lanseringen legges hit.
Av de 20.000 nordmennene som stilte seg i reservasjonskø til Kona, har nesten 7000 endt opp med å bestille bilen.
Førstemann i køen kan sette seg bak rattet i august.
Les også: Tror på jordskjelv i bilbransjen i 2018
Må vente
Ytterligere 400 har bestilt bil, selv om disse per i dag ikke kan leveres før om over to år.
Disse kundene har fått en forsikring om at bilprisen vil være den samme i 2020. Men garantier rundt eventuelle avgifter fra myndighetenes side, kan naturligvis ikke Hyundai gi.
– Vi har vært veldig opptatt av å informere kundene om forventet leveringstid. Så satser vi heller på å forbedre leveringene. Dét er bedre enn å måtte utsette, sier Stenbo.
PS: 25. juli kan du lese vår første prøvekjøring av nye Hyundai Kona på norske veier.