LAVE UTSLIPP EN BONUS: John Monn valgte hybrid med tanke på pris og innbyttepris.

John (79) valgte hybrid:

«Skal det være aktuelt med elbil, må den gå 100 mil på én lading»

Det var de klassiske faktorene som styrte John Monns kjøp av en Ioniq hybrid: Pris og innbyttepris. Det lave utslippet er en hyggelig bonus.

Publisert Sist oppdatert

– Den bruker rundt 0,40 på mila. Det er halvparten av hva min forrige bil brukte, en Mitsubishi Lancer 2012 modell, sier John Monn.

Han kjører 10-15.000 kilometer i året. Blant annet fra Oslo til Molde, der datteren bor med familie og barn.

– Bare det er jo 150 mil tur-retur. Skal det være aktuelt med elbil for meg, så må den gå 100 mil på én lading, fastslår Monn.

Han ser heller ikke det helt store framskrittet med en plug-in hybrid, altså en bil du også kan lade med strøm fra veggen – og som har bedre rekkevidde på ren elektrisitet.

– Det er både ledninger og større batterier som tar plass. Og etter 30-40 kilometer må du likevel over på bensin. Da forbruker du trolig mer enn på en vanlig hybrid, mener han.

John Monn synes uansett hybridene burde hatt flere fordeler i trafikken, ettersom de er mer miljøvennlige enn de rene fossile bilene.

Han hadde bestemt seg for en hybrid da han skulle bytte bil i fjor. Fordi de er prisgunstige – og fordi de gir litt bedre miljøsamvittighet. Helst ville han hatt en sedan. Men hybrider er det ikke så mange av, og sedaner finnes knapt.

Så han hadde ikke så mange valg.

Les også: «Vi valgte ladbar hybrid - for miljøet og økonomien»

Monn gikk en runde og oppdaterte seg litt og fulgte med på annonser. Det var tre produsenter som var aktuelle:

Kia, Toyota og Hyundai.

– Toyota hadde tre hybrid-modeller de kunne tilby meg, og de var fine, de. Men jeg følte de ga meg veldig dårlig innbyttepris, forteller han.

Han fikk mistanken bekreftet da han dro videre til Hyundai.

– Der fikk jeg en modell med alt utstyret jeg trengte til rundt 300.000 kroner. I tillegg fikk jeg 20.000 mer for min gamle Mitsubishi. Da ble det til sammen ganske mange tusenlapper i forskjell, og valget var enkelt, sier Monn.

Les også: Hybrid, ladbar hybrid eller elbil – dette mener ekspertene i Leaseplan

I tillegg kunne han få sin svarte Ioniq to uker etter at kontrakten ble skrevet under. Toyota måtte ha over fire måneder på seg.

Ett år senere er han strålende fornøyd med valget.

– Jeg har nettopp hatt en service, det er alt jeg har foretatt meg.

TALLENES TALE

  • John betalte: Kr. 310.000.
  • Forbruk: 0,40 l/mil (basert på erfaringer etter ett års kjøring)
  • Antatt verditap per år: Kr. 35.000–40.000.