Bruktbilguide Honda Jazz:
Denne japaneren har attraktive kvaliteter
Dette er en bil som merkelig nok aldri har slått helt an i Norge. Merkelig, fordi den har noen kvaliteter som gjør den svært attraktiv i sin klasse.
Spesielt en forbløffende romslighet. Selve bagasjerommet er ikke all verden å skryte av, men baksetene kan løftes opp som kinoseter.
Det betyr at du kan lirke inn en sykkel på tvers, eller kanskje de to potteplantene du ellers måtte ha fraktet liggende.
Teknisk sett har Jazz klassisk Honda-kvalitet, altså blant det ypperste.
Hybrid-utgaven har en liten el-motor på 14 hester, som hjelper til når du starter og når du akselerer maksimalt – og som ellers er umerkelig tilstede.
Men den gir bra med krefter og et ørlite lavere forbruk.
Den trinnløse automatkassen er en drøm når du kjører pent. Da er en Jazz like sømløs og stillegående som en elbil.
Men med litt aktiv kjøring, avsløres de klassiske ulempene: Kraftig støyøkning og ditto lite fartsøkning.
Interiøret er knallhard plast, men solid og knirkefritt. Rustbeskyttelsen fra fabrikk er dårlig, så sjekk nøye.
Bilen bør være fulgt opp med etterbehandling i Norge.
Les også: Her er Hondas elektriske bykonsept
Tyske Dekra, som utfører flere enn 26 millioner bruktbilkontroller over hele verden årlig, skriver blant annet dette om Jazz:
«I sin tredje generasjon er dette en trofast følgesvenn som overbeviser med generelt gode verdier.
Den eneste typiske svakheten er økt slitasje på bremsesystemet. Her er det ofte korrosjon eller slitte bremseskiver som er årsaken».
PLUSS: Driftsikker, oversiktlig, lettkjørt, romslig, svært praktisk.
MINUS: Plastpreg, seig automat, støynivå, rustbehandling.
PRISEKSEMPEL: 2014 modell med automat og hybrid, 98 hk. bensin og rundt 50.000 kilometer: Cirka 150.000 kroner. Det ligger i øyeblikket 29 Jazz (2013-2016) på Finn.no, hvorav 18 er med automat.
SIKKERHET: Fem av fem stjerner av EuroNCAP i 2009, men litt lavere prosentscore enn Polo og Swift. Barnebeskyttelsen var god, men trekk for dårlig info om airbag og barnesete. Voksenbeskyttelsen fikk trekk for pedalforskyvning og begrenset brystbeskyttelse. Mangler lykterengjøring.
RUST: Rustbehandlingen fra fabrikk er ikke bra nok med tanke på vårt klima. Som bruktbilkjøper må du sjekke at bilen er etterbehandlet i Norge, ellers kan det komme alvorlige – og ikke alltid synlige – rustangrep i løpet av få år.
ANBEFALTE MOTORER: Bensinhybrid/automat på tilsammen 98 hk.
ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Det er stort sett bare et multifunksjonsratt og noen ekstralys som skiller de to utstyrsnivåene Comfort og Elegance.
KJENTE PROBLEMER: Rust/slitasje på bremseskiver/-klosser (hyppigere på automatbiler).