Rekordtall for bilsalget:
VW Golf mest solgte bil for 10. år på rad
Bilsalget vokste 2,6 prosent til 158 650 nybilregistreringer i 2017, det tredje høyeste tallet noensinne. For 10. år på rad er VW Golf mest solgte bilmodell, med e-Golf som aller mest solgte når tallene brytes ned på drivlinjer.
– For første gang er fossilbilenes markedsandel under 50 prosent, med sine 47,8 prosent. Med en andel rene elbiler på 20,8 prosent er de norske tallene helt spesielle i internasjonal sammenheng. Andelsmessig er ingen andre land i nærheten. Enn så lenge er ikke fossilandelen noe å kimse av heller, sier administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) om 2017-tallene.
Men hovedtrenden ligger fast: Bilparkens elektrifiseres, og den elektrifiseres fort.
Les også: «2018 blir et jordskjelv for bilbransjen»
– Forandringene vil komme fortere enn bransjen ønsker. Men det er ikke noe spørsmål om bilene blir elektriske. Det blir de. Og på litt sikt vil de bli fullstendig autonome, sier mannen som selger flere fossilbiler enn noen andre i Norge, Terje Male i Møller Mobility Group.
Bare én eneste ren fossilbil, dieselutgaven av Volvo V90, er inne på topp 15-listen over mest solgte modeller med sin 14. plass. Alle andre modeller er elektrifiserte i en eller annen form.
Elbilandelen var oppe i hele 27,5 prosent i desember, ikke minst på grunn av et høyt antall Tesla Model X-leveringer. Tross en startpris på 670 800 kroner for den enkleste modellen, var Tesla Model X Norges fjerde mest solgte bilmodell i 2017.
Nyregistreringer av hybridbiler steg også kraftig. Salget av ladbare hybrider steg med 43,9 prosent, mens rene hybrider steg med 31,2 prosent til 49 736 biler. Hybridenes markedsandel var på 31,3 prosent, opp fra 24,5 i 2016.
Når bruktimporten inkluderes vokser sammenlagttallet på nye biler til totalt 179 594 i 2017, det høyeste tallet noen sinne.
Les også: Dette er de nye bilene som kommer i 2018
Bruktimporten omfatter særlig elbiler som Nissan Leaf og Kia Soul, som i denne kategorien ofte er nesten splitter nye biler.
Med nybilregistreringene og brukimporten samlet topper VW e-Golf 2017-salget med 7141 biler, hårfint foran Nissan Leaf med 7111. Med en ny Leaf-modell på trappene i vår, er det duket for en spennende kamp om posisjonen som mest solgte bilmodell i 2018.
Bruktbilsalget var litt lavere i 2017 enn 2016, i følge OFV. 18 prosent av alle dieselbiler skiftet eier i 2017, mens det tilsvarende tallet for elbilene var 12 prosent.
– Men vi ser ikke større dieselflukt fra Oslo enn vi ser på Hamar eller i for eksempel Bamble, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Les også: «Hva bør jeg gjøre med dieselbilen min?»
Volvo-sjef Øystein Herland melder om noe større og tydeligere regionale forskjeller.
– Vi tror ikke på død og fordervelse når det gjelder salg av brukte biler, men dette er et område det må jobbes med, sier Herland.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2017 ble 82 g/km, det er 11 g/km lavere enn for 2016, og allerede langt under regjeringens målsetting om 85 gram i 2020. Utslippet har falt fra 175 g/km i 2005.
De 10 mest solgte bilene (alle drivlinjer)
1 Volkswagen Golf (alle drivstoff) 2 BMW i3 (el og ladbar hybrid) 3 Toyota Rav4 (hybrid og bensin) 4 Tesla Model X (el) 5 Volkswagen Passat (ladbar hybrid, diesel, bensin) 6 Mitsubishi Outlander (ladbar hybrid, diesel, bensin) 7 Toyota Yaris (hybrid og bensin) 8 Tesla Model S (el) 9 Skoda Octavia (diesel. bensin og ladbar hybrid) 10 Toyota C-HR (hybrid og bensin)De 10 mest solgte nye, enkeltmodellene (brutt ned på drivlinjer)
1 VW e-Golf El 6639 2 BMW i3 El 5035 3 Toyota Rav4 Hybrid 4805 4 Tesla Model X El 4748 5 Mitsubishi Outlander Plug-in 4067 6 Toyota Yaris Hybrid 4026 7 Tesla Model S El 3712 8 Nissan Leaf El 3374 9 VW Passat Plug-in 3247 10 Toyota Auris Hybrid 3197De 10 mest solgte bilmerkene
1 Volkswagen 23 212 2 Toyota 17 980 3 BMW 13 119 4 Volvo 11 750 5 Mercedes-Benz 10 625 6 Skoda 9042 7 Tesla 8460 8 Audi 7673 9 Ford 6815 10 Nissan 6365Kilde: OFV