Vår første test av nye Kia Ceed:
Nye Kia Ceed med modeller som vil gi deg hakeslipp
Til sommeren kommer nye Kia Ceed til Norge og motor.no har allerede fått en eksklusiv prøvekjøring av kamuflerte utgaver av bilen. Førsteinntrykket av femdørs-utgaven er svært bra, men den mangler én viktig ting. Det er imidlertid to helt nye Ceed-modeller som kommer til å gi folk hakeslipp.
På bilutstillingen i Paris til høsten vises Proceed.
Det er en såkalt shooting break, som bygges på stasjonsvogn-utgaven og likner mye på konseptbilen som Kia viste på Frankfurt-utstillingen sist høst.
Det blir svært elegant og får en kupéaktig design som faktisk minner ganske mye om Porsche Panamera.
Markedet for en slik bil har ikke vært det aller største i Norge, men oppsikt på veien kommer den til å vekke. Siden den er like lang som stasjonsvognen (4,60 meter), vil den også få et overraskende stort bagasjerom.
Les også: Dette er de nye elbilene som du bør vente på
Den andre spennende Ceed-utgaven blir en såkalt crossover (X-over på fagspråket). Den blir litt lenger enn femdørs-utgaven, en del høyere og får også et elegant, kupe-aktig design.
Noe særlig mer vet vi ikke om den bilen, men vi antar at den blir klar til Genève-utstillingen i 2019.
Navnet kan vi bare tippe: Siden det er en X-over, bør den kanskje hete Xceed...
Første prøvekjøring av nye Ceed
Lenge før det - allerede til sommeren - er femdørs-utgaven av nye Ceed på plass i Norge.
Den blir litt større enn dagens og får mye ny teknologi.
Bilen vises på Genève-utstillingen i begynnelsen av mars og kommer til Norge i sommer. Også stasjonsvogn-utgaven vises i Genève, og den blir først og fremst stor og praktisk.
Les også: Biler med firehjulstrekk har flere alvorlige ulykker
Vi har kjørt nye Ceed på spanske veier og førsteinntrykket er at interiøret har fått en solid oppgradering med oversiktlig design og bedre materialer.
Understellet har fått en skikkelig oppgradering og styringen er kjappere og mer presis.
Ikke minst på utgaven med en tre-sylindret bensinmotor på 120 hester er balansen mellom komfort og kjøreegenskaper på høyde med VW Golf.
Det sier ikke lite.
Vi har også kjørt den nye 1,4 liters bensinmotoren på 140 hester, som gjør bilen sprekere, men som har et litt stivere hjuloppheng som etter vår mening ikke er like komfortabelt.
Les også: Dette er en Kia som gir deg Maserati-følelse
Nye Ceed blir noen centimeter lenger (4,31 meter) og siden akselavstanden er den samme som tidligere betyr det først og fremst et noe større bagasjerom. Det oppgis nå til 395 liter.
I tillegg blir bilen lavere og bredere, noe som ikke bare gir bedre albuerom, men også et litt mer elegant utseende.
Alt moderne sikkerhetsutstyr som automatisk bybrems for biler og fotgjengere er standard fra rimeligste utgave.
I tillegg kan du få aktiv styring, som holder bilen midt i kjørefeltet, aktiv fartsholder, som følger bilen foran i kø, ventilerte skinnseter, varme i rattet og i baksetet i de dyrere utgavene.
Det er vel og bra, men i konkurransen mot VW Golf mangler nye Ceed én ting: Et elektrisk drivverk.
Den kommer ikke som elbil eller ladbar hybrid. De kundene er det Kia Niro og Soul som skal ta seg av.
I Norge betyr det at bilen er uaktuell for nesten 50 prosent av markedet.
Foreløpig vet vi ikke prisen på nye Ceed, men trolig vil den starte rundt 280.000 kroner i 120-hesters bensinutgave.