Wrangler med store mangler:
Knuses i krasjtest
Det blir ikke mange stjerner å se i det store FCA-konsernet i jula. I årets siste krasjtest får to av bilene derfra, Fiat Panda og Jeep Wrangler, én – 1 – stjerne til sammen.
Det er bokstavelig talt en trøkk som bør diskvalifisere bilene fra alle nyregistreringer inntil endringene er foretatt og stjernedrysset et faktum.
For Pandas del – bilen som ikke fikk en eneste stjerne i testen i regi av NCAP – er ikke dette noe tema. Bilen selges ikke lenger ny i Norge, og i 2017 ble det bare solgt sju av dem.
Men visst er det betenkelig at bilen tangerer et bunnivå som bare er oppnådd én gang tidligere. I 2017.
Av Punto.
Fiat Punto.
Les også: «Elbiler er mindre sikre enn bensin- og dieselbiler»
Det er verre stilt med Jeep Wrangler. Også det en bil fra FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Wrangler er nemlig splitter ny, og en modell konsernet har enorme forventninger til.
Med bare én stjerne som resultat, er det lett å trekke et par mindre heldige paralleller til det åpne og ikke spesielt trafikksikre krigsikonet Willys.
Av aktive sikkerhetssystemer har Wrangler bare varsling for sikkerhetsbelte og en enkel cruisekontroll. Euro NCAP-sjef Michiel van Ratingen sier følgende:
– Det er virkelig skuffende å se en helt ny bil i 2018 uten autonomt bremsesystem og filassistanse. Det er på tide med et produkt fra FCA-gruppen som har et sikkerhetsnivå på nivå med konkurrentene.
Les også: Har krasjet 1800 biler for å redde liv
Toppscore
De sju øvrige bilene som ble testet av euro NCAP, endte som forventet med toppscore – fem av fem stjerner:
Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 og Volvo S60.
Et par av dem, blant andre BMW X5 og Santa Fe, fikk riktig nok noen flere riper i lakken enn de øvrige – men totalt sett er nivået høyt.
Spesielt Jaguar I-Pace trekkes fram som et eksempel på en ny generasjon elektriske biler med meget høy sikkerhet.
Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barn