Politikerne får kalde føtter:
Enormt bompenge-opprør i Stavanger
– Bommene skal vekk, sier Sigurd Sjursen – som aksjonerer mot den kraftige utvidelsen av bompengeinnkrevingen på Jæren. Nå er aksjonistene i ferd med å bli hørt.
De to siste ukene har bompengeaksjonistene på Jæren gjennomført store aksjoner i Stavanger og Sandnes, som har fått stor oppmerksomhet både i riksmediene og ikke minst lokalt.
Trafikken i de to byene er blitt lammet i timesvis.
Hele 60 000 personer er nå medlemmer av Facebook-gruppa for de som protesterer mot bomringen, ifølge initiativtaker og administrator Sigurd Sjursen.
Les også: Passerer 10 milliarder i bompenger
38 bomstasjoner
1. oktober starter innkrevingen ved totalt 38 bomstasjoner på Nord-Jæren. Bomstasjonene erstatter dagens ca. 20 og er blant annet plassert rundt Sandnes, Stavanger, Forus og Sola lufthavn.
Myndighetene forventer å få inn 1,6 milliarder kroner i bompenger årlig. Satsene skrus kraftig opp. Bilister i personbiler må betale inntil 44 kroner for hver passering.
Les også: Slik blir bypakken for Nord-Jæren
Kalde føtter
Målet til folkeaksjonen mot bompenger er at den nye bompengeordningen ikke skal iverksettes.
– Vi krever at byggeprosjektene finansieres over statsbudsjettet, sier Sigurd Sjursen.
Aksjonistene har fått så stor oppmerksomhet at politikerne nå har fått kalde føtter.
Onsdag kveld krevde Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) at bompengesatsene må ned. Hvis ikke vil Sandnes trekke seg ut av bompengesamarbeidet med staten og nabokommunene.
Les også: Protesterte foran Stortinget
Maks 1000-1500 kroner
Til Stavanger Aftenblad (ekstern lenke, krever abonnement) sier ordføreren at han har bystyret med seg i kravet om at staten må betale mer, og at de planlagte kollektivprosjektene må bli færre og billigere.
Ordføreren ønsker at bilistene maksimalt må betale 1000-1500 kroner i måneden. Med det vedtatte opplegget vil enkelte måtte betale opp mot 3000 kroner i måneden.
Også ordføreren i Sola ønsker lavere satser, skriver Aftenbladet.
Les også: På denne veien blir det bompenger i 51 år
– Første buss om ettermiddagen
Sigurd Sjursen i folkeaksjonen mot bompenger er ikke avvisende til lavere takster.
– Alt er bedre enn det de planlegger å innføre 1. oktober.
Sjursen forklarer det enorme engasjementet som nå har oppstått på Nord-Jæren med at innbyggerne på langt nær har det samme kollektivtilbudet som i de andre storbyområdene i Norge.
– Når kona mi skal på dagvakt i helgene må hun kjøre, gå eller sykle. Den første bussen går først på ettermiddagen. Vi bor spredt på Jæren og mange har lang vei mellom bolig og arbeid. Derfor er det helt feil å innføre høye bompengesatser før vi har et godt kollektivtilbud, sier Sjursen.