Rekordmange klager på parkering:
«Det er små beløp, men forargelsen er stor»
Stadig flere klager på parkeringsbøter. Parkeringsklagenemnda mottok rekordmange klager i fjor. – Det er små beløp, men forargelsen er stor, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
Den nye parkeringsklagenemnda mottok hele 5400 klager på parkering i 2017. Nemnda er dermed den av de mange forbrukerklagenemndene som mottar suverent flest klager.
Parkeringsklagenemda behandler omtrent dobbelt så mange klager som flyklagenemnda, som er på andreplass av klagenemndene.
Les også: Så mye koster parkering i storbyene
Håper på apper
Det har også tidligere vært en klagenemnd for parkering. Men med den nye nemnda, som ble etablert høsten 2016, er det lettere å klage.
– Dessuten er en mulig årsak til klageveksten at det blir flere biler samtidig som det blir færre og dyrere parkeringsplasser, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.
Hun håper moderne teknologi kan føre til færre parkeringsklager.
– På stadig flere parkeringsplasser kan parkering betales med telefon og apper. Da blir det enklere, sier hun.
Les også: Slik parkerer du automatisk
Bil på klagetoppen
Onsdag ble det lagt frem statistikk for klager og henvendelser til Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, Forbrukerklageutvalget, Markedsrådet, Forbruker Europa og 15 klagenemnder for 2017.
Klager på bil er nå som alltid på klagetoppen.
28 prosent av alle klager omhandler biltilknyttede kostnader. I 2017 kom det til sammen 10 200 klager på bil og parkering.
Etter parkering er det bruktbilkjøp som det klages mest på i bilsektoren. I 2017 fikk forbrukerorganisasjonene 3100 klager på bruktbil.
Nybilkjøp er det knapt klager på. I 2017 var det bare 200 som klaget på nybilkjøpet.
Les også: Stadig flere får urskive-parkering