Bruktbil i Høyesterett:
Denne dommen gir deg bedre rettigheter
Har du kjøpt bil eller båt brukt av en privatperson – og fått problemer i ettertid? Da må du lese om Høyesteretts-dommen som gir forbrukerne bedre rettigheter. Konsekvensen av dommen blir mindre krangling, sier til og med bilbransjen selv.
Høyesterett har nemlig gitt forbrukere som handler med andre privatpersoner bedre rettigheter. Går bilen eller båten du kjøpte i stykker, og problemene skyldes en dårlig eller mangelfull reparasjon mens forrige eier eide den, behøver du ikke lenger å måtte klage til selgeren du handlet med, slik du egentlig må etter kjøpsloven.
– Nå kan du klage direkte til verkstedet som utførte reparasjonen – uten å måtte gå veien gjennom den private selgeren, forklarer advokat Jens Christian Riege fra NAF Advokat.
Han er på vegne av norske forbrukere svært glad for dommen.
– Dette er en svært viktig prinsipiell dom.
Les også: Bruktbilselgerne som lurer kundene sine
Bakgrunnen for saken er problemer en eldre mann fikk etter et bruktbilkjøp fra en annen privatperson. Mannen er NAF-medlem, og NAF tok saken gjennom rettsapparatet og helt opp til Høyesterett.
– Ved kjøp fra en forretning kan man i henhold til forbrukerkjøpsloven reklamere direkte til verkstedet. Ved kjøp mellom to privatpersoner gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven. Høyesteretts dom gir imidlertid de som kjøper fra en annen privatperson nå de samme reklamasjonsrettighetene for tidligere verkstedjobber som ved kjøp fra en forhandler, forklarer Riege, som var bilkjøperens advokat.
Les også: NAF-medlem frikjent for gigantkrav fra leiebilselskap
– Feil, sier Høyesterett
Forrige uke fortalte Motor at bilkjøperen vant frem. Nå er premissene for dommen klare, og de er gledelig lesning for norske forbrukere.
Selv om mange verksteder har vært «snille» og godtatt reklamasjoner fra en ny eier, har også mange forbrukere blitt avvist. Det mener Høyesterett skyldes en feil.
– Det kan synes som om problemstillingen har blitt oversett av lovgiverne, skriver høyesterettsdommerne i sin dom.
Høyesterett mener et verksted ikke skal tjene penger på at de slipper å reparere bare fordi opprinnelig eier har solgt bilen eller båten videre.
Høyesterett konkluderer slik i sin dom:
«For private parter er det en fordel om krav kan rettes mot profesjonelle parter, uten å gå veien om et privat mellomledd (…) Ved direktekravsadgang kan kravet dessuten rettes dit det hører hjemme, og dermed være ressursbesparende.»
NAFs advokat Jens Christian Riege understreker at dommen får betydning for alt løsøre kjøpt fra andre privatpersoner.
– Men i praksis har dommen betydning ved kjøp kostbare gjenstander som biler og båter, oppsummerer Riege.
Les også: Rekordmange klager på parkeringsbøter
– Mindre klaging
Motparten til NAF og den uheldige bilkjøperen var RSA BIL, som blant annet importerer Suzuki, har mange bilforretninger, og som også driver verksted. Bruktbilen ble reparert ved et RSA-verksted.
– Vi tok ikke denne saken helt til Høyesterett for å være vanskelig med bilkunden, men fordi vi ønsket en avklaring, sier direktør for RSA BIL, Rune Hegstad.
– Hva blir konsekvensen av denne dommen?
– At vi sparer masse ressurser på å ikke klage og anke til både Forbrukerrådet, Forbrukerklageutvalget, tingrettene og så videre. Alle parter, både vi og forbrukerne, sparer penger og tid. Nå vet vi hva vi har å forholde oss til, sier Hegstad.
Han vedgår også at en seier til RSA og bilbransjen kunne ført til lovendring slik at forbrukerne likevel hadde fått rettighetene de nå har fått gjennom loven – og ikke gjennom en høyesterettsdom.
– Ja, det tror jeg. Men nå trenger vi jo ikke en ny lov, sier Hegstad.
Hele høyesterettsdommen kan du lese her (ekstern lenke)