UNGDOMMELIG: Nye XC40 kommer til Norge i mars og er mer ungdommelig i designet. Foto: Volvo
Til våren kommer «billig-utgaven» av nye Volvo XC40:
Ruller ut nyheter i fleng med XC40
XC40 er ikke bare den første kompakte SUV-en fra Volvo. Men også deres første rent elektriske bil, deres første som i bensinutgave kommer med tre-sylindret motor, deres første med en abonnements-ordning i stedet for kjøp og den første som nødbremser for fotgjengere fra 60 km/t.
Etter at Volvo i flere omganger har fortalt at XC40 skal bli deres satsing på yngre kunder, var det nok en del som ble skuffet da de fikk se prisen på de bilene som nå kan bestilles og som kommer til Norge i mars:
Alle er eksklusive utgaver med store motorer, firehjulstrekk, åtte trinns automatgirkasser og høyt utstyrsnivå.
Det betyr at billigste utgave – en D4 190 hesters diesel – vil koste rundt 520.000 kroner ferdig registrert. I tillegg kommer vinterhjul, metallic lakk og så videre.
En T5 med 247 hesters bensinmotor koster fra 570.000 kroner ferdig registrert.
Til våren kommer rimeligere utgaver med forhjulstrekk, mindre motorer og manuelt gir (hvis noen vil ha det).
Det betyr at prisen bør kunne gå ned med 100.000 kroner.
Blant annet blir XC40 de første bilen som får Volvos nye tre-sylindrete bensinmotor.
Den vil også komme som en ladbar hybrid og som en ren elektrisk bil bygget i Kina. Nøyaktig når disse utgavene kommer, sier ikke Volvo noe om, men vi tror at den elektriske bilen blir klar i 2019.
Sammen med XC40 introduserer Volvo også en helt ny måte å «eie» bil på. «Care by Volvo» heter konseptet, som kommer i sju europeiske land, inkludert Norge.
For 699 euro – eller rundt 6500 kroner - i måneden kan du abonnere på bilen i 24 måneder. Prisen er den samme i alle land.
Etter to år kan du bytte til en helt ny bil, på samme måte som du kan gjøre med mobiltelefoner i dag. Dersom du skulle ha behov for en større bil for å reise på ferie ei uke, kan du byttelåne bil hos en Volvo-forhandler.
Designmessig er nye XC40 betydelig friskere enn de større Volvo-modellene.
Du kan velge flere friske farger både utvendig og innvendig, og taket på bilen får sin egen farge. På denne måten forsøker Volvo tilfredsstille smaken til yngre kjøpere.
Den er en god del mindre enn XC60 – 4,42 mot 4,65 meter – som kom på det norske markedet for et par måneder siden. Det betyr at beinplassen i baksetet er mindre og at bagasjerommet er på 460 liter mot 505 i XC60.
Av andre ting der XC40 er først:
Dette er den første bilen som er bygget på Volvos nye plattform for små biler med forhjulsdrift.
XC40 får trådløs lading av mobiltelefonen din. Sannsynligvis vil også den elektriske bilen kunne lades trådløst når den kommer.
I dag kan Volvos biler bremse og stoppe for fotgjengere fra 50 km/t. XC40 klarer fra 60 km/t og stopper også for store dyr.
Volvo introduserer en ordning der du kan dele bilen med familie og venner.
I dag er Volvo XC60 den mest solgte SUV-en i Europa i det såkalte premium-segmentet foran Mercedes, Audi og BMW. Neste år kan det fort skje at Volvo XC40 danker ut konkurrenter som Audi Q3 og Mercedes GLA.