SLUTT: Opel Ampera-e var den første billige elbilen med lang rekkevidde. 1.000 nordmenn har fått bilen sin, men nå tar ikke Opel flere bestillinger. Foto: Rune Korsvoll

Fra suksess til hodepine:

Opel stopper salget av elbilen Ampera-e

Opel Norge stanser salget av den mye omtalte elbilen Ampera-e. Den usikre leveringssituasjonen som er årsak til beslutningen.

Publisert Sist oppdatert

I Tyskland forteller Opel kundene sine at de ikke lenger tar imot ordre på den populære elbilen Ampera-e.

Nå skjer omtrent det samme i Norge.

Opel ber sine forhandlere om ikke å inngå nye kontrakter, men heller sette interesserte på en venteliste.

Den populære elbilen, som ga Opel Norge en skikkelig opptur for ett år siden, er i ferd med å forandre seg til en hodepine.

– Vi har snart levert 1000 Ampera-e til norske kunder. De aller fleste bilene som er kommet til Europa har havnet hos dere der oppe i nord. I Tyskland har vi bare fått 90 biler i år. Vi kommer til å fortsette leveringen til de som har bestilt bilen neste år. På grunn av usikkerheten med videre levering, har vi sluttet å ta imot bestillinger på Ampera-e i Tyskland, sier Jean-Philippe Kempf, som er sjef for produktkommunikasjon i Opel til motor.no.

Les også: Motor tester Ampera-e

Beskjeden er den samme i Norge.

– Vi anbefaler nå våre forhandlere i Norge ikke å skrive flere kontrakter på Ampera-e, men heller sette de som måtte ønske det på en venteliste. For de som eventuelt bestiller bil nå, snakker vi om levering tidligst i 2019, og da kommer vi til å få nye elbil-modeller fra vår nye eier, PSA. På det tidspunktet vil det nok være flere alternativer med elektrisk drivlinje, også fra oss i Opel og PSA, sier informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Hvor mange nordmenn som fortsatt står på venteliste for den amerikansk-produserte elbilen fra general Motors, vet vi ikke sikkert.

Det var 4000 da de første bilene kom til Norge, og snart 1000 av disse har fått bilen sin.

Trolig har det kommet en del nye bestillinger, samtidig som noen har trukket seg, slik at tallet i dag kanskje fortsatt er rundt 4.000.

Les også: Så langt kan du kjøre med Opel Ampera-e

Opel Ampera-e var forventet å bli en av favorittene til tittelen «Årets bil i Europa 2018», men på grunn av den usikre leveringssituasjonen ønsker ikke Opel å prise bilen i fem markeder i Europa.

Dette er et krav for å kunne være med i konkurransen. Så langt har bilen bare vært tilgjengelig i fire markeder i Europa.