BESTSELGER: Japanerne tar imot nye Nissan Leaf med åpne armer, selv om de ikke nyter godt av elbil-fordeler som kan mål seg med de norske. Foto: Nissan
Kanontall for nye Leaf i Japan:
«Du kan nesten bli stum når du ser hva som skjer»
Den nye Nissan Leaf har slått gjennom med et brak på det japanske bilmarkedet i sin første salgsmåned. Med 3629 leveringer var Leaf’en den 19. mest solgte bilen i Japan i oktober.
26 dager etter bilen ble vist fram for all verden hadde den første bilen rullet fra Nissan-fabrikken i Oppama og inn i garasjen til kjøperen. Leveringskapasitet har vært en nøkkel for suksesstallene, og Nissan forbereder en kraftig opptrapping for å møte det de kaller en nøktern forventning om 150.000 solgte biler pr år.
Den ambisjonen skal sees i sammenheng med at Nissan har levert 85.000 Leaf-biler siden lanseringen i 2010.
Tallene i Japan matcher godt med erfaringene som Nissan høster i Leaf’ens «andre hjemland», nemlig Norge.
Her har man solgt over 33.000 biler siden introduksjonen i 2011. Nissan Leaf har på mange måter blitt det rullende symbolet på den norske elbil-suksessen. Når bilen kommer i 2.0-utgave med forlenget rekkevidde (reelt anslag 240 km, mens NEDC anslår urealistiske 378 km) og batterikapasitet på 40 kWh, står kundene i kø.
– Vi har solgt over 2500 biler av den nye modellen, og regner med å kunne starte utleveringen av biler i mars/april, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef for Norge i Nissan Nordic Europe, til Motor.
– Reponsen har vært ellevill, over all forventning, selv om vi hadde et håp om at dette ville være det rette produktet. Timingen kunne neppe vært bedre, sier Marcussen – og legger til:
– Du kan nesten bli stum når du ser hva som skjer i elbil-markedet nå.
Nissan har startet produksjonen av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee (USA) og i Sunderland, England – og i tillegg nærmer det seg produksjonsstart i Kina.
Selskapet har forøvrig annonsert at Leaf kommer med en 60 kWh-batteripakke i 2019.