PILOT: Jan Haugen Ihle, tidligere leder i Fortum Charge & Drive, er regiondirektør for Nord-Europa i selskapet bak det nye hurtigladenettverket. Foto: Peter Raaum
Norge pilot i nytt europeisk hurtig-ladenett:
Skal fullade elbilen på 10 minutter
Norge blir pilotmarked når de tre tyske bilgigantene BMW, Daimler og Volkswagen går sammen med Ford om å bygge et nettverk for hurtiglading over hele Europa. Circle K blir med som partner i prosjektet.
Norge får 20 stasjoner med i snitt seks ladere på hver stasjon.
De tre første pilotene kommer på Circle K Rygge i Østfold (E6), Circle K Dal nord for Gardermoen i Akershus (E6) og Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18). Samtlige 20 stasjoner med HPC-ladere (High Power Charging) i Norge vil være en del av det europeiske nettverket.
Jan Haugen Ihle, tidligere leder for Fortum Charge & Drive Norge, er ansatt som selskapets regiondirektør for Nord-Europa.
– De første ladestasjonene kommer i 2017, og innen 2019 skal vi ha på plass 400 stasjoner for ultrahurtig lading. Laderne vil bruke den europeiske ladestandarden CSS, og skal ha en kapasitet på opptil 350 kW, sier Haugen Ihle.
Til sammenlikning har Teslas superchargere opptil 145 kW kapasitet per to ladere, med maks 120 kW per ladende bil. På den store elbilkonferansen i Stuttgart i oktober viste ABB frem de første 150-350 kilowatts høyeffektsladerne som vil bli brukt på Ionity-stasjonene.
Ionitys pilotprosjekt rulles ut i Norge, Tyskland og Østerrike med stasjoner på hovedveiene i samarbeid med Circle K, Tank & Rast og OMV.
Med CCS-standard vil hurtigladenettverket fungere både med dagens og fremtidens elektriske biler fra flere bilprodusenter, i følge en pressemelding.
Ionity-stasjonene vil settes opp med anslagsvis 120 kilometers avstand, men antall og lokalsjon annonseres først på mandag. Tesla har 37 ladestasjoner i Norge p.t. – med flere under planlegging.
– Ionity representerer en ny æra for hurtiglading. Med en kapasitet på opptil 350 kW reduseres ladetiden betraktelig sammenlignet med dagens mange ladestasjoner. Eksempelvis vil en fremtidig elektrisk BMW kunne fullades på mindre enn 5 minutter. På dagens 50 kW-ladestasjoner ville man idag brukt rundt 40 minutter på tilsvarende lading, skriver BMW i en pressemelding.
De fire selskapene bak selskapet representerer merker som BMW, Mercedes-Benz, Smart, Ford, Volkswagen, Audi og Porsche. I tillegg skal andre bilprodusenter inviteres med i nettverket. Ionity får hovedkontor i München og skal ledes av Michael Hajesch.