På verksted i Sverige
Er det verdt det?
Du kan spare penger på reparasjonen i Sverige, men går vinninga opp i spinninga? Hva om du må ta en hel dag fri fra jobben, eller du oppdager feil på det som er gjort.
Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, verken anbefaler eller fraråder medlemmene til å bruke verksteder i Sverige. Han tror ikke det er større sjanse for feil ved svenske verksteder, men ber folk undersøke priser i forkant og sette seg inn i momsreglene.
Hans råd er å tenke igjennom den praktiske siden ved det hele. Sparer man litt penger, men må ta en fridag fra jobben, kan fort vinningen gå opp i spinningen.
– Og hvis man ikke er fornøyd med jobben som er gjort eller oppdager feil og må reklamere når man har kommet hjem, kan det fort bli mer tungvint enn hvis man har vært på det lokale verkstedet.
Knut Martin Breivik, Fagsjef servicemarked i Norges Bilbransjeforbund (NBF) ber bileiere være oppmerksomme på at innholdet i servicen kan variere, og at de bør undersøke at servicen dekker det den skal.
Les også: Sånn sparte vi nesten 10.000 kroner på reparasjonen
– Hvordan er det med garanti-/reklamasjonsrettigheter dersom servicer/reparasjoner utføres i Sverige?
– En service som er utført i henhold til fabrikkens spesifikasjoner, herunder at eventuelle kampanjer er utført i samband med service, vil ikke påvirke bilens garanti. Ved reklamasjon på utført arbeid/service i utlandet vil man måtte forholde seg til forhandler/verkstedet hvor arbeidet er utført. Vær oppmerksom på at på produkter og tjenester som kan forventes å ha lang varighet har Norge fem års reklamasjonsrett, mot Sveriges to.
– Er det norske prisnivået for høyt og servicen for dårlig?
– Det meste er billigere i Sverige, de har et lavere lønnsnivå enn oss. Bilmerkene kjører samme tekniske opplæring på bilmodellene i begge land og må følge bilprodusentenes programmer. Men jeg vet at svenskene misunner vårt system for fagutdanning.