Lastebil-gründer sier dieselrestriksjoner kommer kjapt i USA:
Tror Trump lar seg overbevise om nullutslipp
– Vi kommer til å se reguleringer av bensin- og dieselkjøretøy i USA innen 8 til 12 år.
Det hevder Trevor Milton, mannen bak et av transportbransjens heftigste prosjekter, den hydrogendrevne Nikola-lastebilen. Miltons ambisjon er å forandre lastebilindustrien fullstendig, intet mindre.
Det skal han gjøre med en flåte av nullutslippsbiler som ikke kan kjøpes, bare leases til en fast pris pr kilometer. Milton sier selskapet har fått reservasjoner til en verdi av over 6,5 milliarder dollar. Planen er å ha kjøretøy til levering i 2020.
Les også: Transportrevolusjonen vil endre våre liv
Nikola-gründeren er ikke bare overbevist om at hans prosjekt vil revolusjonere lastebilnæringen, men han tror også det kan påvirke hele det amerikanske samfunnets holdning til utslippsfri transport.
– Jeg prøver å få folk til å forstå at lavutslippsløsningene faktisk er billigere enn diesel. Straks den amerikanske administrasjonen ser og forstår det, vil de implementere det over hele fjøla, sier Milton.
– Det er veldig mange som ikke forstår noe som helst om Donald Trump. Men det er enkelt: Alt han bryr seg om er business og penger. Gi ham en mulighet til å spare penger, så vil ha implementere det omgående, fortsetter han.
Trevor Milton, som deltok på Zero-konferansen i Oslo sist uke, tegner et bilde av et amerikansk samfunn i kraftig forandring.
Les også: Nå sier vi farvel til det manuelle giret
– I USA har det alltid vært dollar først, og så alt det andre etterpå. Nå er det i ferd med å forandre seg, med holdninger som likner den europeiske ideen om helse og livsstil først, og så penger i annen rekke. Blant studentene på utdanningsinstitusjonene og på svært mange arbeidsplasser er de ansattes helse og livsstil nå det viktigste spørsmålet, dernest lønna. Den transformasjonen skjer i Amerika akkurat nå. Og med den endringen kommer også ønsket om en utslippsfri bilpark, hevder Milton.
– Før snakket man om at reguleringer på bensin og diesel lå 20-30 år fram i tid, nå tror jeg 8 til 12 år er en riktigere horisont, sier Trevor Milton.