INN I FREMTIDEN: Alle elbiler - uavhengig av type og størrelse - kan produseres på én plattform og uten mye av det du tradisjonelt finner under panseret på en bil. Dette er Buzz, den nye minibussen fra VW. Foto: VW
Den nye elbilen
Elektrisk (r)evolusjon
Ut med den fossile motoren, girkassa, drivstofftanken og eksosanlegget. Inn med et stort batteri i bunnen av bilen. Vips, så har du en småbil med like mye plass som i en stor stasjonsvogn.
Elbilene som vil kjøre på veien de neste par-tre årene bygges på helt nye plattformer, der den store batteripakken ligger i bunnen av bilen og gir lavt tyngdepunkt og gode kjøreegenskaper.
Alle elektriske biler, uansett størrelse og type, kan produseres på én plattform, og helt uten tradisjonell motor, girkasse, drivstofftank og eksosanlegg. Med andre ord; ingen lyd og mye plass til overs.
– VW Bobla kom først, i 1938. Deretter Golfen i 1974, og i 2020 er det klart for ID-serien, sier VWs styreformann Dr. Herbert Diess.
Motor møtte ham på bilutstillingen i Paris sist høst, da han avduket bilen som skal ta verdens største bilkonsern inn i framtiden.
Foreløpig har VW annonsert tre nye elektriske biler på denne plattformen:
Småbilen ID, deretter en SUV (Cross) og en minibuss (Buzz).
Sammen med Jaguar, Volvo, Mercedes Benz og BMW er VW blant de fremste i Europa innen utvikling av ny elbilteknologi.
– Framtiden for bilindustrien er her allerede. Tilbakemeldingene på vår konseptbil I-Pace Concept har overgått det vi forventet, også fra dem som tradisjonelt har kjørt våre store bensin- og dieselbiler, sier Jaguars designsjef Ian Callum.
– Vi lager en barsk bil med sportsbilprestasjoner og med innvendig plass som en SUV. Den kommer i butikken allerede neste år, sier Callum til Motor.
– Det er på tide at bilprodusentene snur til elektrisk, sier John Thomas Sørhaug, partner i revisjons- og rådgivingsselskapet KPMG og ansvarlig for bransjesatsingen mot bil- og transportindustrien.
Han kjører selv elektrisk bil og er ikke i tvil om at dette vil være framtiden for alle.
– Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker seg vekk fra biler med fossilt drivstoff og over til noe mer miljøvennlig.
Sørhaug mener at bilprodusentene lenge har påstått at de jobber for å utvikle nye drivlinjer, men at de nok har vært i villrede om hvilken type miljøvennlig teknologi de skal gå for.
Når forbrukerne nå aksepterer elbilteknologien som et reelt alternativ til brenselsmotoren, kommer produsentene med konkrete satsninger på ny teknologi.
Det hele begynte med en kar fra databransjen som påsto at han skulle revolusjonere bilbransjen. Mange lo av Tesla-gründer Elon Musk da han i 2013 startet produksjonen av elektriske biler med rekkevidde på 500-600 kilometer.
Andre bilprodusenter mente at aktuelle elbilkunder ikke ville ha behov for lengre rekkevidder enn 150 kilometer. Så feil kunne de ta.
– Tesla-sjefen er en mann med evne til å se ting fra forbrukernes side. Han tenker tanker og setter ut i live teknologi med mål om å gjøre samfunnet bedre.
Da han lanserte Tesla Model S viste det seg at aksepten for elektriske biler blant publikum var langt høyere enn forventet. Dermed kom de andre etter.
BMW var relativt tidlig ute med å bestemme seg for å designe og bygge en elektrisk bil helt fra bunnen av, med modellen i3 som en spydspiss.
Nå jobber store produsenter som VW og Mercedes raskt for å få helt nye generasjoner elektriske biler på̊ veien, påpeker Sørhaug.
Leveringsevne og lang rekkevidde har vært stikkord for å vinne hjertene til norske elbil-kjøpere. Opel hadde bare det siste med sin Ampera-e, som salget nå er stanset på etter problemer med å levere til de mer enn 4000 som hadde bestilt bilen. Renault Zoe har scoret godt på rekkevidde, mens BMW i3 har hatt storsalg ikke minst fordi leveringstiden har vært relativt kort.
I høst har derimot VW e-Golf fått opp dampen, og det er for tiden Norges i særklasse mest solgte bilmodell.
Men flere konkurrenter kommer.
– I 2022 vil Mercedes ha ti rene elektriske biler på veien. Den første bilen, en SUV, kommer med en rekkevidde på 500 kilometer (all erfaring med rekkevidde hittil viser at den i praksis vil være kortere, red.anm.), firehjulstrekk og med en pris på nivå med en rimelig utstyrt utgave av dagens GLC, sier Mercedes-sjef Dieter Zetsche til Motor.
Og prisen? Med det norske avgiftsfritaket vil det trolig være snakk om under 400.000 kroner.
I følge John Thomas Sørhaug i KPMG vil ikke rekkeviddeangsten lenger være til hinder for folk flest. Han bor selv i Sandefjord og pendler de 12 milene til jobben i Oslo med elbil, og sparer mellom 1.000 og 1.500 kroner i uka.
– Nå er det ladeangsten hos folk som må overvinnes. Elbiler med store batterier tar lang tid å lade. For å fjerne denne angsten, er det viktig at produsentene også tar et ansvar for å bygge ut gode lademuligheter og utvikle teknologien slik at rekkevidden per ladetime økes i vesentlig grad. Det vil gi ytterligere aksept for elektriske biler, mener John Thomas Sørhaug.
Han tror elbilen vil kunne bli bil nummer én for familier når de nye modellene kommer på veien om to-tre år.
Disse bilene vil bli å få kjøpt i alle varianter og vil kunne dekke folks transportbehov på samme måte som dagens fossilbiler gjør.
Alle biler bygges på samme plattform
Lynraske biler, stort batteri, god plass, elektrisk motor
Det store batteriet er en integrert del av understellet og består av mange celler som kan byttes ut dersom feil oppstår. En bil med en rekkevidde på rundt 500 kilometer, vil normalt ha et batteri på rundt 60-70 kWh.
For å yte maksimalt har batteriet et kjøle/varmesystem, som skal holde temperaturen mellom 20 og 25 grader.
Vekten på et så stort batteri er på mellom 500 og 600 kilo, men siden mye annet fjernes fra bilen vil den totale ekstravekten ligge på rundt 250-300 kilo.
Sammenliknet med en tradisjonell bil, har ikke elbilen bensinmotor, bensintank, eksosanlegg eller girkasse, og gulvet i bilen er helt flatt.
Det betyr at den innvendige plassen blir svært god. VW ID er på størrelse med en Golf, men vil ha plass til en familie på fem med bagasje.
Elektriske motorerer kompakte, men har høy ytelse.
VW ID har en motor på forakselen som yter 125 kW/170 hester og en rekkevidde på opp til 600 kilometer.
Jaguar I-Pace har to elektriske motorer; en på forakselen og en på bakakselen, som til sammen yter rundt 400 hester og gir bilen fire-hjulstrekk.
Hver motor veier bare 38 kilo. Jaguar sier at rekkevidden kan bli på mer enn 500 kilometer.
De nye elektriske bilene erlynraske. Jaguars I-Pace vil få en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 4,0 sekunder, og VW ID på rundt 6,0 sekunder. Det er raskere enn en Porsche 911 Carrera.
Hemmeligheten ligger blant annet i det umiddelbare dreiemomentet en elektrisk motor gir. Med en gang du trykker på gasspedalen har du maksimal kraft.
Toppfarten til disse elbilene vil imidlertid være begrenset til rundt 150 km/t, for å spare batteriet.