NORSKTOPPEN: Volvos nye XC60 fyller alle kriterier for å bli en salgsvinner i det norske markedet. Foto: Peter Raaum

GENÈVE-UTSTILLINGEN BEKREFTER BIL-TRENDEN:

SUV opp, SUV i mente

Hver fjerde nye bil som selges her i verden er en SUV. Årets Genève-utstilling viser at produsentene er overbevist om at folket vil ha mer.

Publisert Sist oppdatert

I Genève er det mer enn 100 biler som presenteres for offentligheten for første gang, og SUV’ene er bredt representert.

Men spennet i klassen er voldsomt.

I den ene enden: Et monster av en Mercedes Maybach G650 Landaulet, 534 cm lang, med nær en halv meters bakkeklaring, og som Daimler formulerer med et visst understatement, «rikelig plass og komfort for fire passasjerer». Bilen produseres bare i 99 eksemplarer. Antagelig vil ingen av de 99 komme til Norge.

Og i den andre: Indiske Tata Nexon, krympet til under fire meters lengde og lansert med forventning om et salg i hjemmemarkedet på om lag 30.000 biler. I måneden.

Venter storsalg

Volvos nye XC60-utgave fyller alle kriterier for storsalg i det norske markedet, og lanseres med ambisjoner om 2000 solgte biler i 2017 –  langt de fleste som ladbar hybrid.

Mitsubishi håper på suksess for Eclipse Cross, en mindre variant enn Outlanderen, selv om bilen først kommer til norske kunder i desember.

Opel kommer med Crossland X, mens Peugeot vil trekke veksler på 3008-modellens seier i «Car of the Year».

Range Rover lanserer Velar, en godt utstyrt SUV som er noe mindre enn deres Sport. Startpriser like i overkant av 1.050.000 for 250 hK bensin eller 240 hK diesel ser ikke ut til å skremme.

– Vi har allerede solgt noen, selv om den nettopp er vist. Etterspørselen er stor, og jeg er helt sikker på at den kommer til å selge kjempebra med en gang, selv om det nok blir lang ventetid i starten. Vi får ikke tildelt flere biler enn vi klarer å selge, men det vi får vil gå rett ut, sier Christian Hagen i Motorpool.

Skremmes ikke

Det er flere kunder som ikke lar seg skremme av sju siffer på prislappen: Italienske Maserati har solgt mer enn 30 biler av sin Levante, som ble lansert første gang på fjorårets Genève-utstilling. Prisen starter på drøyt 1.250.000 kroner.

Audi gir et frampek om hvordan stor-SUV’ene vil utvikle seg når de presenterer sin nye konseptbil Q8 i litt ulike varianter på de store utstillingene i vinter og vår. «Enkelhet er den nye luksusen», heter det i reklamen fra selskapet.

DEN NYE VINEN: Audi har spart på knappene i sin nye Q8. «Enkelhet er den nye luksusen», i følge Audi-reklamen.

Men enkelhet er kanskje ikke den første assosiasjonen du får i møte med Q8, tross alt.

I Genève står den såkalte Q8 Sport Concept til pryd, 502 cm lang, med en 3.0-liter sekssylindret TFSI-motor som i en såkalt mild-hybrid-utgave som skal ha en rekkevidde på 1200 km, i følge Audi.

Avgiftslette for korte SUV'er

Ingen SUV-modeller solgte mer enn Honda CR-V i 2016, da de såvidt tippet over 750.000 biler i et segment som passerte 27 millioner på verdensbasis.

Men driverne i dette markedet er så ulike.

I et kjøpesterkt norsk marked handler det kanskje først og fremst om at bilen matcher norske vaner:

– Jeg tror SUV’ene passer veldig godt til nordmenns livsstil. Det er fleksible biler. De treffer godt blant friluftsinteresserte folk som gjerne trenger litt ekstra plass til utstyr og kanskje liker god kjørehøyde. Ta den forrige utgaven av vår XC60, som nå er ni år gammel: På global basis solgte den all-time-high i 2016. Så SUV’ene er ekstremt viktig for Volvo, ingen tvil om det, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

I India er det andre ting som gjelder.

– Vel, selvfølgelig handler det om klima her også. Når monsunregnet sørger for 30-40 centimeter dype dammer, så er det greit med en bil som har en viss bakkeklaring, sier Sujan Roy i Tata Motors.

– Men vel så viktig i utviklingen av vår Nexon-modell er de indiske myndighetenes avgiftsinsentiver. Det er en betydelig avgiftsreduksjon for biler under fire meter, så vår Nexon måler ganske nøyaktig 399,5 cm fra den ene enden til andre.

– Utslipp er foreløpig ingen faktor i myndighetens avgiftspolitikk, her er det foreløpig plassen det handler om, sier Roy til Motor.