REKORDSALG: Hvem skulle trodd folk skulle stå to år i kø for å få kjøpe en ny Opel? – Vi har faktisk truffet ganske nøyaktig med våre anslag, sier Opel-sjef Bernt G. Jessen Foto: Peter Raaum
Opels digitale rekord-salg endrer bilbransjen:
Bestilte 200 biler i én tekstmelding
«SMS. LinkedIn. Facebook Messenger. Twitter. Epost…» Opel Norge-sjef Bernt G. Jessen sitter og prøver å rekonstruere hvordan han har solgt mer enn 4000 utgaver av Opels nye elbil, Ampera-e. Slik er hverdagen for dem som står midt i bilbransjens aller største skifte.
Besøk hos bilforhandleren, en kopp kaffe, brosjyrer med hjem, nytt besøk, ny kaffe, prøvekjøring, nytt besøk, enda mer kaffe, pruting, kontrakt, og så trillet du hjem. Det føltes enkelt og greit.
En twitter-melding sist høst ga Jessen bekreftelsen på at ingen ting er som før.
– Jeg stod i et TV-intervju om Ampera-e-lanseringen på bilutstillingen i Paris, 15. september ifjor, da telefonen begynte å vibrere i lomma. Og det ringte og kom meldinger i en helt endeløs strøm. Den første twittermeldingen var fra en bekjent: «Bernt, jeg har bestemt meg for en Ampera-e med begge pakker». Så ringte en annen: «Bernt, jeg og en kollega skal ha hver vår sånn, vi var på vei i butikken nå, men hvor får jeg denne Ampera-e?», «Da må du gå til forhandleren på Skøy…», «Ha det, har ikke tid til å snakke med deg mer! Må løpe til butikken!», hørte jeg bare i andre enden før han la på, sier Jessen.
Siden kom bestillingene helt uten stans. Av en bil ingen kunder hadde sett, ingen kunder hadde kjørt, ingen kunder hadde sittet i.
– I går fikk jeg melding på LinkedIn fra en kar som ville kjøpe 200 biler.
Bernt Jessen lar det henge i luften. Det er en ordre til rundt 60 millioner kroner, med antatt levering i 2019. Så rister han bare på hodet.
– Tradisjonelt er bilkjøp en ganske lang prosess for kunder. For oss kan den vare helt fra bilen er en power point-brief. Ampera-e var kommet langt på tegnebrettet før vi kom inn. Det vi kunne bidra med var på markedssiden.
– Opel ser vel på Norge som en slags pilot?
– Norge er blitt høyt prioritert fra Opels side. Det er første gang en bilprodusent velger å lansere en bil i Norge. Første gang noensinne. Myndighetenes store bidrag til oss er forutsigbarhet, så da de vedtok en elbilpolitikk med femårsperspektiv i 2011 kunne jeg gå til fabrikken og si: «Hør, nå har vi fem år på oss, og her er det trygt». Når alt er usikkert om avgiftene er det mye vanskeligere, selvfølgelig. Det er et helt reelt dilemma for plug-in-hybridene, som er veldig gunstige avgiftsmessig i dag.
– Hvilke forventninger hadde Opel til dere?
– Vi har gått skyhøyt over forventningene de hadde til oss. Skyhøyt over. Vi har faktisk truffet ganske nøyaktig med våre anslag.
Bernt Jessen forstod han hadde los på noe stort lenge før telefonen hoppet og spratt i dresslomma i Paris.
– Det skjønte jeg egentlig før vi hadde gjort noe som helst. Vi fikk antydninger om lang rekkevidde, men disse 500 kilometrene holdt de strengt konfidensielt. Det virkelige beviset kom da jeg stod på Paris-utstillingen.
– Og da var du blitt bilselger igjen?
– Ja, og det er det ikke noe galt med! Det var et trøkk som ikke var sant. Jeg har aldri opplevd noe slikt i hele mitt liv, selv om jeg trodde tidlig at denne bilen ville bli en suksess. Rekkevidde var viktig, men også at jeg tror veldig på denne bilen som konsept.
Nå ser han tegn til at kjøpsvanene på de elektriske bilene smitter over på andre bilklasser.
– Vi kommer i september med en ny Insignia som vi hittil bare har vist til pressen. Vi har likevel solgt mer enn 300 biler av den allerede. Også på den typen bil merker vi oftere enn før at folk sier «jeg skal ha en sånn!». Det er et skifte som skjer. Folk bestemmer seg, rett og slett, sier han.
Parkerte sannheter
– Hva skyldes endringen?
– Kanskje beslutningene som tas så kjapt om boligkjøp til mange millioner rett og slett gjør noe med folk, at de opplever at det ikke er så stor risiko.
– Hva har Ampera-e lært deg om markedsføring?
– At mange gamle sannheter er parkert.
– Nevn tre.
– Behovet for lange kjøpsprosesser. Opel som merkevare er betydelig sterkere enn mange forståsegpåere hevdet. Og så bekreftelsen på at forhandlernes rolle er viktig og i endring. Da vi kom med en modell som virkelig passet det norske markedet, var både merkevaren og organisasjonen vår mer enn god nok, og forhandlerne jobbet til alle tider av døgnet med å selge en bil som ingen hadde sett til en kunde de ikke lenger møtte over en kopp kaffe, sier Bernt G. Jessen.