Bilferie i sommer? Her er ekspertens råd:
Fem tips for å unngå feriemarerittet
NAF-veteran Jan Ivar Engebretsen har mange år bak seg som veipatruljesjåfør og biltester i NAF. Han vet nøyaktig hvilke ting som kan gå galt for feriebilister. Dette er hans fem beste råd for å unngå feriemarerittet.
Ingen ønsker å oppleve en feriestart med bråstopp i veikanten i midt oppe på Hardangervidda eller i fredagsrushet ut av Oslo.
NAF-EKSPERT: Jan Ivar Engebretsen
Så få med deg Jan Ivars råd før du drar avgårde:
1. Ta med reservehjul
– Har du ikke reservehjul i bilen, så skaff deg ett før ferieturen. Punkteringer er noe NAFs veitjeneste har flest utrykninger til. Nye biler levers nå ofte uten reservehjul, stadig flere uten jekk. Det eneste du finner i bagasjerommet er en flaske med lappeskum og en kompressor. I svært mange tilfeller klarer ikke skummet å tette hullet. Resultatet er at du må ringe etter hjelp og bilen blir tauet til nærmeste verksted for å få nytt dekk. Vår erfaring er at dette kan ta flere timer, kanskje et døgn dersom det skjer på en lørdag eller søndag.
2. Sjekk motoroljen
– En ting du alltid skal gjøre før en langtur er å sjekke motoroljen. Åpne panseret, ta ut peilepinnen og se at mengden olje er riktig. Hvis ikke må du etterfylle. Er oljen blitt svart og tykk, må den skiftes for at motoren skal få god smøring og kjøling. Dersom du er usikker på om bilen klarer en lang og tung ferietur, bør du ta den på service før du drar.
3. Husk reservenøkkel
– Mister du bilnøkkelen i ferien, kan det ta dager å skaffe ny. Derfor er det alltid lurt å ha med seg reservenøkkelen. Og ikke legg den i hanskerommet. Uten en original, kodet nøkkel, kommer du deg ikke inn i bilen og får ikke startet den. En ny nøkkel må som regel kjøpes hos en forhandler av ditt bilmerke. I noen tilfeller har vi opplevd at den må bestilles fra fabrikken. Det tar lang tid og koster ofte flere tusen kroner.
4. Tung bagasje kan drepe
– En bruskasse på ti kilo forvandles til et prosjektil på 240 kilo, som kan drepe deg eller barna i en bråbrems eller kollisjon. Det er viktig at du sørger for å laste tunge ting på en sikker måte. De skal være lavest mulig plassert og sikret. En ferielastet bil er også tyngre enn vanlig. Derfor må du også sørge for litt ekstra trykk i dekkene.
– Stress skaper farlige situasjoner på veien. Over en strekning på 20 mil, kan du kanskje klare å spare fem minutter med hasardiøse forbikjøringer i stedet for å følge køen. Jeg mener ikke bokstavelig at du skal ta en valium før du setter deg bak rattet, men at du må stresse ned. Jeg tenker alltid at ferien starter når familien setter seg i bilen. Da kan vi nyt kjøreturen og det vi opplever på vei til hytta.