Billige og bra hoteller i hovedstaden:
Hoteller for under tusenlappen i Oslo
Er det mulig å bo billig og bra på hotell i Oslo? Vi har testet tre moderne hoteller til under 1000 kroner. Holder de mål? Og hvilket er best?
Konseptet for de moderne billighotellene er enkelt, bokstavelig talt. Hvor mye er du villig til å gjøre selv?
Og hvor mye er det mulig å kutte uten at det går utover komforten?
Her finnes ingen minibar og absolutt ikke room-service. Du må kanskje sjekke inn på automat og klare deg uten daglig renhold på rommet.
Kan du leve med det, kan du få et nytt og fresht dobbeltrom i Oslo helt ned i 650 kroner.
Vi testet tre hoteller midt i sentrum; Comfort Xpress, Smarthotel og Citybox.
– Billige hoteller i Europa har ofte vært nedslitte og gamle og med usentral beliggenhet. Vi prøver å ta et marked med lave priser, sentral beliggenhet og nye og fine rom - uten at det skal gå ut over komforten, sier Eivind Hjulstad daglig leder i Citybox som har hoteller både i Oslo og Bergen.
Han synes hotellbransjen er litt sidrumpa og savner fokus på å gjøre ting mer effektivt for å kutte kostnader og dermed kunne tilby lavere priser.
– Teknologiske løsninger som innsjekk på automat gjør at vi kan ha lave personalkostnader. I tillegg til dette har vi tatt bort de fordyrende kostnadene som vi mener er unødvendig på et hotell i 2017. Vi har eksempelvis resepsjonister på jobb, men i tillegg til å være tilgjengelige for gjestene gjør de administrativt arbeid back-office for hotellet.
Les vår test av Citybox
Smarthotel skiller seg fra andre billighoteller ved at de har en større betjent resepsjon i tillegg til innsjekkingsautomater, og en stor frokostbuffet som er inkludert i prisen hvis du bestiller på hotellets nettside.
– Smarthotel skal levere best på fire punkter sammenlignet med konkurrentene innen det samme konseptet - best service, best value, best bed og best breakfast. Vi har blant annet en skandinavisk frokostbuffet som er veldig ettertraktet, sier Kim Kallåk-Ertsås, driftsleder på Smarthotel Oslo.
Les vår test av Smarthotel
Jostein Rajala er manager på Comfort Hotel Xpress Youngstorget, billigkonseptet i Petter Stordalens Choice-imperium.
- Vi har tatt en del grep som gjør at vi kan presse prisene på lavt som mulig. Vi er åpne om at vi ikke passer for alle, men ser samtidig at gjester i alle aldre og fra hele verden velger oss fremfor de større, tradisjonelle hotellene med sjokolade på puta, minibar og noen som rer opp sengen din og bytter håndkleet ditt hver dag. Dette gjør at vi har et enormt høyt belegg, og det øker hvert år. Det er tydelig at dette er noe folk vil ha.
– Hvor går smertegrensen?
– Nordmenn og skandinaver er ikke vant til å måtte betale ekstra for frokost. Vi får noen reaksjoner på det, men stadig færre. For vår del handler det om å være tydelige på hva vi tilbyr, så gjestene våre vet hva de bestiller. I tillegg har vi automatiske innsjekkingsstasjoner i lobbyen som de fleste bruker og liker å bruke, men det får vi også noen tilbakemeldinger på. Det er likevel færre enn før.
Les vår test av Comfort Hotel Xpress
Rajala sammenligner det med flyindustrien. For ti år siden måtte du sjekke inn i en skranke, nå gjør alle det selv og går rett til gaten.
– Utviklingen går rasende fort, og vi liker å være tidlig ute, sier han.