Nye EU-krav
EU-kommisjonen publiserer nå en liste med 19 livreddende sikkerhetssystemer som skal bli påbudt i nye biler. Forslaget skal legges fram i løpet av året og inneholder blant annet påbud om intelligent fartsholder som følger skiltene og alkolås.
Bakgrunnen for at EU nå ønsker å påby mer sikkerhetsutstyr i bilene, er at reduksjonen i antall drepte og skadde i EU-trafikken har stoppet opp. I EU-landene dør hvert år 26.000 mennesker i trafikkulykker og ytterligere 135.000 blir påført livstruende skader. EU-kravene som gjelder i dag, er ikke oppdatert siden 2009.
Les også: Dette er de beste vinterdekkene på is
Dette er noen av de viktigste tiltakene EU-kommisjonen ønsker å påby:
* AUTOMATISK NØDBREMS: Systemet sørger for å senke farten og om mulig stoppe kjøretøyer automatisk når det oppdager et kjøretøy foran. En del biler har allerede dette som standard. Noen av systemene bremser også for fotgjengere, syklister og store dyr (Volvo).
* INTELLIGENT FARTSHOLDER: Et system som leser fartsskiltene langs veien og tilpasser bilens hastighet etter disse. Du kan overstyre systemet med hardt trykk på gasspedalen. Ford S-Max, Ford Galaxy, Volvo XC90 og S/V 90 har allerede et slikt system.
Les også: Fra neste år kan du få fartsbot over 10.000 kroner
* BELTEVARSLER: Dette er allerede påbudt på førerplassen, men EU ønsker nå å påby et system som varsler med lys og lyd dersom passasjerene i bilen ikke har festet sikkerhetsbeltet. Å ikke bruke sikkerhetsbeltet er fortsatt en av de vanligste årsakene til dødelig utfall i trafikkulykker.
* ALKOLÅS: Flere land har tatt i bruk alkolås på biler i offentlige selskaper og i biler som brukes av personer som tidligere er tatt for kjøring i påvirket tilstand. For å starte bilen, må du først foreta en pusteprøve i utstyr montert i bilen. Et problem med forslaget er at det ikke finnes noen standard for montering av alkolås i de forskjellige bilmodellene. I dag står kjøring med promille for rundt en fjerdedel av dødsulykkene i EU.
Test: Disse bilene har god og dårlig nødbrems
* NY FRONTDESIGN PÅ LASTEBILER: Forslaget vil påby en design med ”underkjøringshinder” i fronten på lastebiler. Det skal sørge for mindre skader i kollisjon med biler, syklister eller fotgjengere.
Du kan lese mer om EU-kommisjonens forslag her