Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?
– Forakt for vanlige folk
Lise Stensby føler seg skaltet og valtet med som bilist. – Vi ble fortalt at vi skulle kjøpe diesel, og bilkjøpet var et stort løft for meg. Folk flest har ikke penger til å kaste seg rundt når det gjelder store investeringer som dette.
Lise Stensby er lærer og pendler hver dag fra Modum til Sigdal med diesel-bilen. Den er hun er veldig fornøyd med, selv om hun også vil karakterisere seg selv som miljøbevisst.
- Det var jo nettopp diesel som ble anbefalt for få år siden.
Hun misliker sterkt at dieselbilen hun kjøpte i 2011 har fått et dårlig rykte og er blitt dyr og vanskelig å bruke til storbyen.
Les også: Kjører dieselbil til barnehagen, føler seg som et miljøsvin
– Jeg er absolutt for at vi må få ned forurensningsnivået, men jeg er samtidig veldig misfornøyd med politikernes forakt for vanlige folk.
Forakten skyldes at Lise Stensby (63) synes at hun og lommeboka hennes blir skaltet og valtet med når det kommer til bilkjøp og bilhold.
– Vi som bor i distriktene er avhengige av bil, blant annet for å komme oss på jobb. Og på butikken. Offentlig transport er lite utbygd, og jeg har opplevd at både bussruter og togruter er blitt lagt ned.
Lise kjører en Toyota Urban Cruiser, som hun kjøpte i 2011.
– Vi ble fortalt at vi skulle kjøpe diesel. Bilkjøpet var et stort løft for meg. Folk flest har ikke penger til å kaste seg rundt når det gjelder store investeringer som dette, sier hun.
– Ser du for deg at du skal bytte ut dieselbilen?
Lise Stensby trekker et lite sukk.
– Jeg kunne hatt hybridbil, det kunne jeg. Jeg skulle gjerne hatt en elbil, men de modellene som har vært på markedet til nå har hatt for liten rekkevidde. Jeg har overhodet ikke penger til å kjøpe en Tesla, eller en annen dyr elbil. Jeg skal snart gå av med pensjon, da blir jo ikke inntektene større akkurat. Dessuten er dieselbilen driftssikker og ganske billig i bruk.
– Så du slår ikke opp med den?
– Jeg tror ikke det. Jeg er usikker på hva jeg ville fått for den og har uansett ikke råd til mellomlegget for en helt ny bil. Å skrote den ville vært dumt, det ville vel heller ikke vært særlig miljøvennlig å ikke kjøre den til den er ferdigkjørt.
Lise Stensbys bil er foreløpig ikke til salgs. Selv om hun føler at hun ikke er politisk korrekt, særlig ikke når hun nærmer seg bynære strøk.
– Jeg er blitt fratatt noe av den friheten jeg har satt veldig pris på med bil når det blir for dyrt å bruke dieselbilen min inn til Oslo, sier hun.