Se hvordan bilen din gjør det i test:
Dette er de tryggeste og farligste bilene for barn
Bilen din kan være stor og trygg i trafikken, men hvor trygg er den egentlig for barna i baksetet?
Les også: Her er alle bilnyhetene i 2018
Kjøper du en Ford Mustang er det neppe med tanke på å ha barn i baksetet. Bilen gjør det klart dårligst når Euro NCAP kollisjonstester biler med tanke på sikkerheten for barna i bilen.
Er du opptatt av at størst mulig trygghet for barna dersom dere skulle kollidere, bør du heller gå for Volvo XC60, Opel Grandland X og VW T-Roc (best på barnesikkerhet i 2017) eller en Mercedes E-klasse (90 % og best på barnesikkerhet i 2016).
Les også: Vi har testet bilene som er best på tøft vinterføre
Flere europeiske land, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner samarbeider om trafikksikkerhet gjennom organisasjonen Euro NCAP. De simulerer ulykker og tester kollisjonssikkerheten i biler.
Sikkerhet for barn som er passasjer i bilen er én av faktorene som blir testet, og resultatet henger ikke nødvendigvis sammen med hvordan bilen skårer på andre ting.
Dette er de sikreste bilene testet i 2017 (til og med november):
Opel Grandland X 87 prosent VW T-Roc 87 prosent Volvo XC60 87 prosent Audi Q5 86 prosent BMW 5-serie 85 prosent VW Arteon 85 prosent Opel Insignia 85 prosent Range Rover Velar 85 prosent VW Polo 85 prosentOg dette er de som scorer dårligst med tanke på barna i baksetet:
Ford Mustang 32 prosent Fiat Doblò 46 prosent Fiat 500 49 prosent Ford Ka+ 61 prosent Kia Picanto 64 prosent Opel Ampera-e 73 prosent Honda Civic 75 prosent Suzuki Swift 75 prosent Toyota C-HR 77 prosent Skoda Kodiaq 77 prosent Seat Ibiza 77 prosentPS: Honda Civic fikk først 67 prosent, men denne ble korrigert til 75 prosent etter en retest.
Når Euro NCAP tester sikkerheten for barn i bil vurderer de flere kriterier. Hvordan blir barnet påvirket ved front- og sidekollisjoner, hvordan lar barnesetet seg montere, og hvordan er bilen utformet med tanke på barnas sikkerhet - som for eksempel at airbagen i passasjersetet kan kobles ut på en enkel måte.
Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barn
Les også: Er dette tidenes mest utrygge bil?
I testkollisjonen måles også hodebevegelsen. Hvor mye blir barnets hode kastet framover eller til siden, og hvor stor belastning blir nakken og brystet utsatt for. Dette gir også en indikasjon på belastningen av indre organer.
Fra 2016 begynte Euro NCAP å bruke større testdukker, tilsvarende en 6-åring og en 10-åring. På grunn av dette er ikke testresultatene fra tidligere år helt sammenlignbare med resultatene fra 2016 og 2017.
Se hele testen til Euro NCAP og finn ut hvordan bilen din gjør det på sikkerhet. Her ligger også tester fra tidligere år.