Under 300.000 kroner
Opel Ampera-e skal klare 400 kilometer
Til våren starter produksjonen av Opels nye elbil Ampera-e. Den skal kunne kjøre 400 kilometer før batteriet er tomt og slår dermed konkurrenter som e-Golf, BMW i3 og Nissan Leaf med10-15 mil.
– For oss blir dette stort. Ampera-e er en elbil for vanlige folk som tar livet av rekkeviddeangsten. Bilen lanseres til våren. Nøyaktig når de første norske kundene får sine biler kan jeg ikke si, men det skjer i god tid før sommeren neste år, sier Stein Pettersen som er informasjonssjef i Opel Norge.
Les også: De nye elbilene uten rekkeviddeangst
Prisen på Ampera-e er ennå ikke klar, men med konkurrenter som e-Golf ( 271.000 kroner) og BMW i3 (285.000 kroner), bør den koste under 300.000 kroner. Og det selv om Opel sikkert kommer til å følge oppskriften fra Astra: Mye utstyr standard fra rimeligste utgave.
Ampera-e er bare 4,17 meter lang men har plass til fem personer. Bagasjerommet er på 381 liter og det er bra sammenliknet med mange konkurrenter. Det store batteriet ligger under bilen og er en integrert del av bunnen på bilen. Motoren yter 204 hester og det gir en akselerasjon fra 0-50 km/t på 3,2 sekunder.
Les også: Er nordmenns kjærlighet til elbiler i ferd med å ruste?
Når det gjelder rekkevidden så klarer bilen 400 kilometer ”med god margin” ifølge Opel-sjef Karl-Thomas Neumann. Den amerikanske utgaven av bilen, Chevrolet Bolt, har en oppgitt rekkevidde på 383 kilometer. Forskjellen oppstår på grunn av forskjellige testmetoder i USA og Europa.
Ampera-e har et 60 kWh batteri, omtrent dobbelt så stort som det som sitter i Nissan Leaf. Ifølge fabrikken vil batteriet kunne fullades på rundt ti timer fra en kontakt i veggen hjemme.
REKKEVIDDE KONKURRENTER
BMW i3 300 km
Kia Soul el 210 km
Mercedes B el. 200 km
Nissan Leaf 250 km
Renault Zoe 240 km
VW e-Golf 190 km
Opel Ampera-e 400 km
Målt etter EUs norm NEDC.