MENNENE BAK: Det var menn som skapte bilen, men bak sto kvinner som Bertha Benz. Her er mannen Carl bak rattet i verdens første bil i 1886. Foto: Produsenten

130 år siden første bil

MENNENE SOM SATTE VERDEN PÅ HJUL

Du har hørt navnene: Opel, Ford, Porsche, Diesel og Michelin. I dag forbindes de med bilmerker, drivstoff og dekk. Men bak navnene befinner det seg spennende mennesker med store visjoner som i sterk grad bidro til å sette verden på hjul.

Publisert Sist oppdatert

Mange tror at det var Henry Ford som oppfant bilen. Feil. Den første bilen startet med et smell i garasjen til Carl Benz i Mannheim, Tyskland i 1885.  I en sky av støv og røyk la Carl Benz ut på prøvetur i verdens første bil og i 1896 var den første bilen er realitet. Den svimlende toppfarten var 15 km/t.

Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag

Henry Ford var alt for seint ute da han startet Ford Motor Company i 1903. Men det var bondesønnen Henry som først satte Amerika, deretter verden, på hjul. Det skjedde godt inne på 1900-tallet, etter at han tok i bruk samlebåndet i produksjonen av T-Ford.

Les også: Henry Ford - en mann for sin bil

KARL FRIEDRICH BENZ (1844-1929) – Den første bilen

Karl Benz var en typisk oppfinner og håndverker, full av ideer om hvordan lage en kjerre som ikke var avhengig av hesten som trekkraft. I januar 1886 registrerte Karl et patent på et kjøretøy med tre hjul og en firetakts bensinmotor på 0,9 hester. Verdens første bil var et faktum. Noen stor suksess ble bilen likevel ikke før hans kone, Bertha Benz, foretok et PR-stunt. Sammen med sine to sønner kjørte hun 100 kilometer fra Mannheim til Stuttgart. Siden en kvinne kunne klare dette alene, måtte oppfinnelsen være fantastisk, mente folk.

HENRY FORD (1863-1947) - T-Ford og samlebånd

Mens de andre bilprodusentene på begynnelsen av 1900-tallet bygget biler for de få, sørget Henry Ford for at bilen ble allemannseie. Det var verken hornmusikk eller store avisoppslag da Henry Ford startet sitt Ford Motor Company i Detroit i 1903. Årsaken til at T-Ford-en slo knockout på konkurrentene, var den enkle og geniale konstruksjonen. Men aller viktigst var det at Henry Ford i august 1913, som første bilfabrikant, tok i bruk samlebåndet i sin produksjon. Produksjonstiden på en T-Ford ned fra 12,5 til tre timer og prisen på bilen sank fra 850 til 360 dollar.

FERDINAND PORSCHE (1875-1952) – Folkevogna.

Ferdinand Porsche ble født i Maffersdorf i dagens Tsjekkia, men flyttet i 1923 til Stuttgart. Her jobbet han først med Daimlers racerbiler og deretter for Auto Union. På midten av 1930-tallet fikk han i oppdrag av Adolf Hitler og nazistyret å utvikle en billig bil for folk flest. Resultatet ble en av de mest suksessrike bilen i historien - Folkevogna. I 1939 ble bilen tilgjengelig for vanlige folk og gjennom hele krigen ble den bygget i forskjellige versjoner. Etter krigen ble Porsche arrestert for å ha samarbeidet med nazistene, men etter løslatelsen i 1947 bestemte han og hans sønn seg for å bygge sin egen sportsbil. Resultatet ble Porsche.

ROBERT BOSCH (1861-1942) - Tenningssystemet

Etter teknisk utdannelse i Tyskland, reise Robert Bosch til USA, hvor han i 1884 og 1885 arbeidet sammen med Thomas Edison. Interessen for finmekanikk og elektrisitet var tent. Tilbake i Tyskland startet han sin egen bedrift, men det var først i 1898, da han tilpasset sitt lavspent magnetsystem for bruk i bil, at det ble fart i sakene. Til nå hadde bilene tenningssystem bestått av en åpen flamme i et rør. Snart hadde Bosch klart et komplett tenningssystem med høy spenning og egne tennplugger som ga gnister. Allerede i 1913 hadde Robert Bosch bedrifter i 20 land.

ADAM OPEL (1839-1895) – Opel

Adam Opel var sønn av en smed, men ble en industribygger av rang. Han døde før hans firma klarte å bygge den første bilen. Hans fem sønner tok imidlertid over og bygget den første bilen på fabrikken i Russelsheim i 1899. I 1914 var Opel blitt en av verdens største bilprodusenter.

RUDOLF DIESEL (1858-1913) - Dieselmotoren

Rudolf ble født i Paris, men studerte i München i Tyskland. Han var lite imponert over at damp-motorene på den tiden bare hadde en effektivitet på ti prosent. Men sitt kjennskap til termodynamiske lover, mente han at det var mulig å lage en mer effektiv motor. I 1896 presenterte Diesel en motor med selvtenning som hadde en teoretisk effektivitet på 75,6 prosent. Dieselmotoren var født. Store industriforetak tente på motoren og den ble vanlig i alt fra båter til oljerigger. Men bilindustrien var treg. Det var først i 1924 at MAN kom med en lastebil med dieselmotor.

ANDRÉ MICHELIN (1853-1931) – Luftfylte dekk

Sammen med broren Edouard, utviklet André Michelin familiens lille maskin- og gummiforretning til verdens første fabrikk for luftfylte bildekk. Amerikanerne Charles Goodyear hadde allerede oppfunnet vulkaniseringsprosessen i 1839 og John Boyd Dunlop det første luftfylte sykkeldekket i 1888. I 1895 monterte Michelin-brødrene luftfylte dekk på en bil for første gang. Etter dette brukte brødrene mange år på å overtale bilprodusentene om at luftfylte dekk ville gi betydelig bedre komfort enn datidens kompakte hjulene.

ALEC ISSIGONIS (1906-1988) - Mini og moderne bil

 

Issigonis-navnet er ikke godt kjent. Årsaken er at hans berømte oppfinnelse, Mini, ikke bærer hans navn. Issigonis, født i Tyrkia, begynte han å jobbe for Morris da han kom til England. Han hadde evnen til å tenke utradisjonelt, så da Suez-krisen og bensinrasjoneringen tok til i 1956, fikk han muligheten til å utvikle en liten bil som skulle ha plass til fire personer. Issigonis startet med formen av en firkantet kasse og satte små hjul i hvert hjørne slik at de ikke stjal plass i kupeen. Motoren satte han på tvers foran og bilen fikk et nytt, uavhengig hjuloppheng med forhjulstrekk. Måten Mini var konstruert, ble et forbilde for alle moderne biler.

HENRY ROYCE OG CHARLES ROLLS – Rolls-Royce

Henry Royce var en britisk ingeniør med ekstrem sans for kvalitet og detaljer. I 1904 gikk han i kompaniskap med aristokrat og bilentusiast Charles Rolls, som lovet å ta imot alle bilene Royce klarte å bygge og selge dem videre under navnet Rolls-Royce. Allerede i 1906 var den første av bilene som Henry Royce kalte ”den beste bilen i verden” på veien.

GOTTLIEB DAIMLER (1834-1900) – Bilindustriens far

Gottlieb Daimler likte ikke å kjøre bil. Likevel blir han sett på som den europeiske bilindustriens far. Han begynte tidlig å forbedre ting andre hadde funnet opp. Daimler bidrag var å lagde bensinmotoren mindre, lettere, sterkere og raskere. Om motoren satt i fly, biler, motorsykler eller trikker, brydde ikke Daimler seg om. I 1889 lagde han sin første bil sammen med Wilhelm Maybach, en Mercedes oppkalt etter racerbilfører og Daimler-forhandler Emil Jelineks datter. I 1926, 26 år etter sin død, ble Daimlers firma slått sammen med Benz.

NIKOLAUS AUGUST OTTO (1832-1891) - Bensinmotoren

Kjører du en bil med bensinmotor, kan du takke tyskeren Nikolaus Otto for at du flytter deg framover. I 1876 bygget han den første høykomprimerte, firetakts bensinmotoren som var praktisk anvendelig i en bil. Prinsippene i denne motoren er nesten nøyaktig de samme som i dagens bensinmotorer. Derfor kalles den for Otto-motoren.

NILS BOHLIN (1920-2002) – Sikkerhetsbeltet

Svenske Nils Bohlin kan ta æren for å ha reddet tusenvis av menneskeliv etter at han introduserte trepunkts sikkerhetsbelter for bruk i Volvo i 1959. Tidligere hadde han jobbet med katapultseter og firepunktsbelter i Saab-fly og han kjente også de store begrensningene i det topunkts hoftebelte som var montert i noen biler på 50-tallet. I dag brukes disse beltene av alle og Bohlins design er nesten uendret.