NEI TAKK: I Norge må du ha fire målere også i vinterdekkene. Svenske myndigheter har sagt nei til EU-kravet. Foto: Produsenten

Svensk nei til EU-krav

Denne dekk-dingsen koster deg 4.000 kroner – svenskene slipper

Nye EU-regler gjør at alle nye biler nå må ha trykkmålere i hvert hjul. De er standard i sommerdekkene når du kjøper ny bil, men når du setter på vinterdekk må de ettermonteres og koster deg fort 3.000- 4.000 kroner. I tillegg må de byttes med jevne mellomrom. Svenske myndigheter har sagt nei takk til EU-reglene og bilistene i nabolandet slipper derfor denne kostnaden.

Publisert

Det var 1. november i 2014 at de nye EU-reglene om at bilen må ha trykkmålere i hvert hjul ble innført. Målerne tenner en varsellampe på dashbordet dersom trykket i ett eller flere dekk synker. Hensikten er å sørge for at bilen ikke bruker for mye drivstoff, at dekkene ikke slites unødvendig og at du har et sikkert veigrep.

Les også: Dette er de beste vinterdekkene i år

Siden alle nye biler leveres med sommerdekk fra fabrikk, sitter det allerede slike målere der. Men vinterdekkene kjøper du selv her hjemme og der må målerne ettermonteres. Prisene varierer.  Mellom 2000 og 4000 kroner for fire sensorer er normalt. I tillegg er noen av sensorene slik laget at de må kalibreres når hjulene settes på bilen. Dette koster rundt 1000 – 1500 kroner ekstra. Andre sensorer er såkalt ”selvlærende” og finner riktig trykk og plassering på bilen etter at du har kjørt noen kilometer.

Trykkmålerne må dessuten byttes med jevne mellomrom. De har batterier som ikke kan byttes. Det betyr at de må byttes etter tre til fem år, alt etter hvor langt du kjører. Sensorene tåler heller ikke skummet som du pumper i dekkene etter en punktering. På EU-kontrollen sjekkes det om sensorene virker, og feil gir ”mangellapp”.

Les også: Dette er de beste vinterdekkene til SUV-er

– Må følge EU-reglene

– Reglene om at biler skal være utstyrt med dekktrykksmåler (TPMS) følger av en forordning fra EU, som vi etter EØS-avtalen er pliktige til å implementere i norsk regelverk. Det har vi gjort i forskrift  om godkjenning av bil og tilhenger, sier Haakon Rosendahl i Vegdirektoratet til motor.no.

 – Disse reglene gjelder ved godkjenning av kjøretøyet, men også i senere bruk. Reglene må derfor følges i hele kjøretøyets levetid, og uavhengig av om det er sommer- eller vinterdekk på bilen.

 – Begrunnelsen for reglene er redusert drivstofforbruket ved  optimalt dekktrykk. Ved for lavt dekktrykk vil det bli høyere rullemotstand og økt drivstofforbruk og dekkslitasje. Økt drivstofforbruk vil gi høyere CO2 utslipp. Sikkerhetsmessig vil for lavt dekktrykk medføre dårligere kjøreegenskaper. Ifølge forordningen er det ikke gitt unntak for vinterhjul, sier Rosendahl.

Les også: 11 vanlige spørsmål om vinterdekk

Sverige droppet kravet

I Sverige har myndighetene tydeligvis en litt annen tolkning av regelverket. De har valgt ikke å innføre kravet om dekktrykk-sensorer i de nasjonale kravene som trer i kraft etter at en ny bil er tatt i bruk. Argumentet er at hensikten med EU-regelverket oppnås uansett, siden man skifter dekk to ganger i året og sjekker lufttrykket i den forbindelse. På denne måten minsker risikoen for at svenske biler kjører med for lavt dekktrykk i lengre tid, skriver den svenske Trafikkstyrelsen i sin forklaring til hvorfor de har gjort ordningen frivillig.

Kravet om dekktrykkmonitor gjelder ikke for eldre biler som ikke har dekktrykkvarsling som standardutstyr.