BARSKERE: – Nye Peugeot 3008 er blitt betydelig barskere og har alle egenskapene en populær SUV skal ha. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: PEUGEOT 3008

Nå har flerbruksbilen blitt en barsk SUV

Nye Peugeot 3008 går fra å være en praktisk flerbruksbil til en barsk SUV. Forvandlingen vil gjør denne bilen til en av Peugeots bestselgere i Norge. Men den attraktive prisen vil også bidra til at mange flere bør kaste et blikk mot Peugeot.

Publisert

Mens salget av flerbruksbiler nesten har stoppet opp, øker salget av SUV-er kraftig i Norge. Derfor er forvandlingen som 3008 har gått igjennom midt i blinken for Norge. Bilen er allerede på plass hos de fleste Peugeot-forhandlerne.

En ting er at 3008 har fått et barskere utseende. Det mange kunder også legger vekt på er at de kan sette seg rett inn i bilen og ha god oversikt fra den høye sittestillingen. I tillegg kan bilen by på mye komfort, med blant annet massasje i setene. Det meste av moderne sikkerhetsutstyr er også på plass.

3008 kommer bare med forhjulstrekk, men du har den samme gode bakkeklaringen som i en vanlig firehjulstrekker. Det hjelper på framkommeligheten på dårlige veier. I tillegg har bilen en såkalt Grip-control, som gjør at du kan stille inn bilens hjelpesystemer slik at du har maksimalt grep når du kjører på snø, dårlige veier og liknende.

Les også: Dette er bilene som er enklest å stjele

Vår første prøvekjøring av bilen avslører en annen viktig forbedring: Peugeot har kastet det gamle automatgiret, som egentlig var en manuell girkasse med elektronisk styrt kløtsj, på dynga. Det skiftet tregt og dårlig. 3008 har fått en mer tradisjonell automatgirkasse som fungerer mye bedre. Ellers er det lille rattet litt uvant. Det er meningen at du skal se instrumentene over rattet, men for enkelte vil rattet sitte i veien. Uvant er det også at viseren på turteller går feil vei. Men dette er egentlig bare en bagatell. Interiør ellers er fint og ryddig. Bilen kjører stabilt og komfortabelt på landeveien.  Dessuten sitter vi bra. I vår kritiske unnamanøvertest understyrer, krenger og mister bilen veigrepet i relativt lave hastigheter. Med god hjelp av ESP-systemet kommer den seg imidlertid igjennom banen. Bilens automatiske bybrems virker fint helt opp til 55 kilometer i timen.

Les også: Hvilken av disse bilene blir Car of the Year 2017?

Med en lengde på 4,50 meter fra støtfanger til støtfanger, har 3008 tøffe konkurrenter som VW Tiguan (4,49 meter) og Toyota Rav4 (4,61 meter).

Billigste 3008 starter på 299.000 kroner. Da får du en 100 hesters dieselmotor og manuelt gir. Bestselgeren blir trolig bensinutgaven på 130 hester med automatgir. Da snakker vi om fra rundt 320.000 kroner. I 2019 kommer en ladbar hybridutgave av 3008, og den kan bli enda litt rimeligere … avhengig av hvordan bilavgiftene ser ut når den tid kommer.

DATA

Pris: Testbil fra kr 344.000,- + reg. kost. (Allure-utstyr). Motor: Bensin 130 hk, forhjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,45 m. Forbruk: 0,55 l/mil. Bagasjerom opptil 520 lit.