Motor test av 32 biler
Dette er bilene med det beste lyset
Godt lys gjør at du oppdager fotgjengere og syklister langs veien tidlig og kan være forskjellen på liv og død. Men godt lys gir også bedre kjørekomfort på mørke høst- og vinterdager
I den store vinter-testen, som Motor kjører sammen med finske Tekniikan Maailma hvert år, testes alle bilene i lyslaboratorium. Her viser vi deg hvilke av bilene vi har testet de to siste årene som har de beste og dårligste lysene.
Les også: Dette er de beste vinterdekkene i 2016
DET ER STOR FORSKJELL på hvor godt lys moderne biler har. Halogenlykter hører fortiden til, men finnes fortsatt på en del rimeligere biler. Xenon-lykter lyser ofte bra, men har vært relativt dyre, noe du også merker når du må bytte pærene. De siste par årene er LED-lykter blitt stadig rimeligere og vanligere. De lyser godt, gir et hvitt lys og skal vare i mange år. De mest avanserte er av såkalt adaptiv eller matrix-type, som gjør at du kjører på fjernlys hele tiden. Lyktene gjør selv jobben med å legge en skygge på bilen du møter eller kjører bak så du dikke blender dem. Samtidig gir de langt lys langs veikanten. Skal du legge penger i ekstrautstyr, er slike adaptive LED-lykter absolutt å anbefale.
Les også: Svenskene slipper denne dekk-dingsen som koster deg 4.000
Vær oppmerksom på at de enkelte bilene kan leveres med forskjellige lykter, avhengig av utstyrsnivå. Vi har testet bilene med de lyktene de fleste kundene velger. Uansett vil du se av resultatene at forskjellen på bilenes lys er svært stor. Og det er ikke alltid de dyreste bilene som har det beste lyset. I testen i 2016 var det Opel Corsa og Jeep Renegade som fikk de høyeste karakterene for lys og sikt.
Vintertestene inneholder mange flere elementer enn lys og varme. Du kan du lese testene i de digitale utgavene av Motor. Vi planlegger nå en ny vinter-test med 18 av årets nye biler. Den skal vi kjøre i januar i Nord-Finland og publisere i Motor i begynnelsen av mars.
Les også: Disse bilene er best på barske vinterveier
SLIK TESTER VI LYSENE
De blå grafene viser lysbildene (grensen settes ved 5 lux) for nær- og fjernlys til bilene med xenonlykter. De gule grafene viser tilsvarende for bilene som har vanlige halogenlys. De hvite grafene viser lysbildene for nær- og fjernlys til bilene med LED-lys. De stiplete linjene viser tidligere tester som er gjort med alternative lykter på bilene som har dette.
TESTBILENE 2016
Audi A4 2,0 TDI Quattro S-tronic, BMW X1 xDrive 20d aut., Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross , Ford S-Max 2,0 TDCi 180 Titanium AWD aut., Hyundai Tucson 1,6 T-GDI aut., Kia Sportage 1,6 T-GDI aut., Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 aut., Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD Premium aut., Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic, Renault Kadjard Ci130 4WD, Škoda Superb Combi 2,0TDI 190 4x4 L&K DSG, Ssangyong Korando D20 AWD aut., Subaru Levorg 1,6i CVT, Suzuki Vitara1,4 4WD, Volvo V60 CrossCountry D4 AWD.
TESTBILENE 2015
BMW 218i Active Tourer, Citroën C4 Cactus 110, Ford Mondeo 2,0 TDCi, Hyundai i10 1,0, Jeep Renegade 1,4, Kia Soul 1,6, Mercedes-Benz C 220 BlueTec, Mini Cooper, Mitsubishi Space Star 1,2 , Nissan Qashqai 1,2 DIG-T, Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX, Peugeot 108 VTI 68, Renault Twingo, Škoda Fabia 1,2 TSI, Smart Fortwo, Toyota Aygo 1,0, Volkswagen Passat 2,0 TDI