GODE KUNDER: – Vi kjenner oss igjen i dette. Vi har mange trofaste kunder som stadig kommer tilbake og kjøper ny bil her hos oss, sier Paul Roger Solberg hos Toyota Romerike på Jessheim. Foto: Rune Korsvoll

35.000 bilkjøp undersøkt

Toyota har de mest lojale kundene

Det er Toyota som har Norges mest lojale kunder. Sannsynligheten for at en Toyota-eier kjøper Toyota igjen neste gang, er 35 prosent. De minst lojale kundene har Renault.

Publisert

Det er forskere ved Handelshøgskolen, Universitetet i Nordland, som har studert 35.000 bilbytter blant 9.000 personer i Norge i perioden fra 1985 til 2014, som har funnet ut dette. Funnene er presentert i tidsskriftet Magma.

Les også: Nissan-eierne er de vennligste

På listen over bilmerkene som har de mest lojale kundene, finner vi også Opel, Ford, Volvo og Volkswagen. Det er stort sett de mest solgte bilmerkene som har de mest lojale kundene viser det seg. I tillegg til Renault er det Hyundai og Suzuki som har de minst lojale kundene. Og forskjellene er store. Mens det altså er 35 prosent sjanse for at en Toyota-eiere kjøper Toyota igjen, er det bare 10 prosent sannsynlighet for at en Renault-eier kjøper samme merke på nytt.

 Les også: Dette er årets største bilnyheter

Eldre mest lojale

Det unike ved denne undersøkelsen er at lojaliteten baserer seg på bileiernes virkelige atferd, og ikke på spørreundersøkelser om hva de tror de kommer til å gjøre.

Av undersøkelsen går det også fram at eldre bileiere er mer lojale enn unge. Sannsynligheten for at en 70-åring kjøper samme merke to ganger, er dobbelt så høy som at en 20-åring gjør det. Menn er også noe mer lojale til sitt merke enn det kvinner er.

De mest lojale

Toyota

Opel

Ford

VW

Minst lojale

Renault

Hyundai

Suzuki