Kodiaq først av fire nye SUV-er fra Skoda
Kodiaq er den første bilen i Skodas nye SUV-satsing. Bilen kommer til Norge tidlig neste år. Noen måneder senere kommer en ny utgave av Yeti. Deretter kommer i hvert en eller to nye SUV-er.
Det er ingen tilfeldighet at den tsjekkiske fabrikken nå satser tung på SUV-er. Dette er det segmentet av biler som øker mest i Europa. Det samme skjer i Norge. Mens salget av store stasjonsvogner synker, øker salget av SUV-er både med og uten firehjulstrekk.
Les også: Motor tester fem store stasjonsvogner
- Vi ser frem til lanseringen av Kodiaq og Skodas inntreden i segmentet for store SUV-er. Vi er overbevist om at dette er en bil som vil passe det norske markedet utmerket, sier Skoda-direktør Kai Robert Solheim.
Nylig var Kodiaq i Skodje i Møre og Romsdal, for testing, samtidig som de første offisielle bildene av bilen ble tatt. I mars-april kommer biloen til Norge. Tidligere har den norske Skoda-importøren opplyst til motor.no at bilen vil koste fra under 400.000 kroner.
Bilen er 4,7 meter lang og kan by på ett av de største bagasjerommene i klassen med 680 liter. Det er også mulighet for en tredje seterad og dermed sju sitteplasser. Kodiaq vil få nye assistentsystemer. Area View-kameraene er nytt for Skoda og gjør at du kan se hele bilens nære omgivelser på skjermen. Tow Assist-systemet hjelper deg å rygge med tilhenger. Parkeringssensoren med bremsefunksjon er også ny, og gjør at bilen bremser automatisk når den oppdager en hindring.
Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa
Det vil være to TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer å velge mellom. Kodiaq leveres både med forhjuls- og firehjulsdrevne varianter vil være tilgjengelig.
Men dette er altså bare starten på Skodas SUV-eventyr. I 2018 kommer en ny utgave av Yeti. Den skal være mer elegant i formen enn dagens firkantete utgave. I tillegg får den mer innvendig plass. Den skal bygges på den samme plattformen som VW Tiguan.
Les også: Irriterende få blinker til venstre i rundkjøringen
Ryktene om hvilken SUV som kommer etter Yeti, spriker en del. Noen tror at det blir en baby-SUV, som kan bli svært attraktiv for det norske markedet. Ikke minst fordi prisen blir gunstig. En utfordring for Skoda, spesielt i Norge, er at fabrikken ikke har hatt tilgang til de elektriske og ladbare hybriddrivverkene til VW. Om et års tid får imidlertid Kodiaq et ladbart hybriddrivverk på rundt 225 hester.