KAPPET TAKET: Designselskapet Ares står bak denne åpenbaringen av en Model S.

Kutter kraftig i Tesla:

Tesla Model S åpner seg

Karosserimakeren Ares som står bak skapningen, som har vakt berettiget oppsikt: En Tesla kabriolet.

Publisert

Ares er en eksklusiv karosserimakerbedrift basert i Modena i Italia, ledet av Danny Bahar, tidligere sjef for Lotus.

Det er artig som en parentes å notere at Bahar hos Lotus hadde en ansatt, Peter Rawlinson, som i etterkant arbeidet med utviklingen av nettopp Tesla Model S før han ble sjef for Lucid Motors – Teslas direkte konkurrent.

Italienerne har stolte tradisjoner innenfor dette yrket og Ares Design akter å holde tradisjonene i hevd til tross for omveltningene bilindustrien gjennomgår.

Tesla Model S er et sterkt symbol på disse omveltningene, som første modell basert på de nye grunnpremissene bilindustrien nå gradvis tilpasser seg.

Tradisjon og fremtid

Da er det kanskje passende at nettopp denne modellen er i sentrum når en relativt ung representant for et nobelt håndverk med røtter langt tilbake i historien omdanne en stor og eksklusiv modell til kabriolet.

Ares har tatt utgangspunkt i den amerikanske kombi-sedanen, men gjort en hel del modifikasjoner, også strukturelle.

Akselavstanden er blitt modifisert, etter først selvsagt å ha fjernet taket, dørene og B-stolpene.

Strukturelle forsterkninger måtte på plass for å kompensere for fravær av taket, deretter måtte det lages nye, lengre dører for å gjøre bilen om til en 2-dørs kabriolet.

GJENNOMFØRT: Italiensk håndverk med nennsomt detaljarbeid gjør Ares Designs Tesla-kabriolet mer vellykket enn tidligere forsøk, synes vi.

Personliggjort

Ares-Teslaen ble så utstyrt med et spesiallaget karosseri-kit i karbonfiber, lakkert i karosseriets farge, samt egne, forseggjorte lettmetallfelger.

På forespørsel fra den utvilsomt formuende kunden, ble så bilen forsynt med et nytt skinninteriør i hvitt, oransje og grått.

Vi har sett forsøk på kabriolet-ombygg av Tesla tidligere, blant annet et eksemplar fra Newport Convertible Engineering som ble kjøpt av en kinesisk investor, men per i dag tyder mye på at denne bilen fra Ares er den mest vellykkede.

Ares Design har for vane å bygge om temmelig eksklusive biler. Eksempler er en Lamborghini Huracán omvandlet til De Tomaso Pantera og en ny Corvette som fikk retro-Corvette-karosseri.

Hva kunden måtte betale for dette unike eksemplaret av en Model S kabrio vites ikke. At prosjektet har vært tidkrevende, er det imidlertid ingen tvil om: Ares annonserte den kommende kabrioleten allerede i 2018…