Sønnen ripet opp bilen:
Slik sparte Per Øystein mange tusen på reparasjonen
Det som tilsynelatende ser ut som en liten skade, kan få høye verkstedregninger. Per Øystein fryktet en stor verkstedregning, men prisen endte på 3000 kroner.
Per Øystein Larsen har en Toyota Avensis fra 2012 som har vært en trofast pendlerbil i mange år. Nylig fikk sønnen førerkort og lånte bilen til pappa for å reise på sin første handletur til Sverige med noen venner.
Da Per Øystein skulle kjøre den faste strekningen mellom Fredrikstad og Oslo var det noe annerledes på bakdelen av Avensisen.
– Sønnen min sa ikke et ord om hva som hadde skjedd før jeg spurte hva dette var. Han hadde klart å rygge inn i en sperrestein på parkeringsplassen. Han hadde forsøkt å skjule skrammen med varmepistol, ler han.
Kunne blitt kostbart
Et uhell kan skje den beste. I møte med sperresteinen fikk høyre bakside noen fæle riper i lakken, og skaden må repareres.
– Det er klart det er litt irriterende, men sånt kan skje hvem som helst, forteller Per Øystein.
Han forteller at han vurderte å ta bilen til et merkevareverksted, men ønsket ikke at reparasjonen skulle bli en større sak.
– Jeg har opplevd at en liten skramme kan bli en mye større sak enn først antatt. Dette er en «gammel» dieselbil, og jeg vil nødig koste på den ti tusen kroner for å sikre bruktbilverdien. Derfor valgte jeg å reparere bilen hos et uavhengig verksted, sier han.
Spar store penger på små reparasjoner
MPS Micropaint bruker moderne reparasjonsmetoder, og er opptatte av å reparere fremfor å erstatte. De kaller seg for «småskadeekspertene» fordi de har spesialisert seg på lakkskader, bulker og kantkjørte felger - de typiske småskadene.
Rene Andersen ved MPS Micropaint på Ensjø forteller at en skade som Per Øysteins fort kan bli en større utgift om reparasjonen gjennomføres på et tradisjonelt verksted. Med såkalt «smart repair» klarer Rene og MPS å holde kostnadene nede, uten kompromiss i kvalitet.
– Om man demonterer den gamle delen, lakker den på nytt og så monterer på ny, kan det fort koste opp mot 8000 kroner hos andre verksteder. Om man erstatter hele fangeren kan beløpet bli enda høyere, sier Rene.
5000 kroner billigere
Per Øystein leverte bilen til MPS Micropaint på Ensjø, og kunne plukke den opp dagen etterpå. Prislappen på hele reparasjonen ble 3000 kroner, altså fem tusenlapper under hva Rene forespeilet prisen ville blitt hos tradisjonelle verksteder.
– Jeg er strålende fornøyd. Som NAF-medlem får jeg også rabatt hos MPS, så dette er slettes ikke ille.
Sønnen har trolig fått en viktig lærepenge om å rygge i blinde, bilen er reparert og klar for å sluke flere mil mellom Fredrikstad og Oslo igjen.
– Den er like god som ny, smiler Per Øystein.
MPS Micropaint har over 50 verksteder i hele landet. Du kan enkelt få et prisanslag på mpsmicropaint.no. Fyll inn registreringsnummer på bilen, legg til kontaktinfo og last opp bilder av skaden – de gjør resten.
Er du medlem av Tesla Owners Club Norway (TOCN) får du også 11 prosent rabatt på felg- og bulkoppretting, lakkering og interiørreparasjoner.