Pioneren Suzuki Vitara:
SUV-en som ikke svir på pengepungen
I slutten av 2018 kunne Suzuki Vitara feire et rundt tall. Den første modellen av pioneren innen SUV-kategorien ble lansert i 1988, og nå har den altså rundet 30 år. Siden den gang har bilen blitt solgt i 3,5 millioner eksemplarer i 191 land.
Jubileumsåret ble feiret med lanseringen av en helt ny modell av Vitara, mer moderne enn noen gang.
Suzuki Vitara 4x4 viderebringer det klassiske designet man forbinder med Vitara, men innvendig er den fullpakket med sikkerhetsfunksjoner og elementer som fremhever komforten.
Etter noen timer i bilen, både på motorvei og snøkledde skogsveier, kan vi si at denne jubilanten er et sikkert, trygt og økonomisk godt valg.
Like sikker som banken
Vi kan begynne med hvorfor SUV-en er så sikker.
I frontruta på nye Vitara finner man to kameraer og i grillen har man en radar. Disse spiller inn i det vi beveger oss fra parkeringsplassen og ut på veien. Du får beskjed i dashbordet om skiltgjenkjennelse, filvarsling og om kjøretøy eller myke trafikanter befinner seg i blindsona.
På motorveien er den stabil og god, uten å lage mye leven.
En topputstyrt Vitara har selvfølgelig også Adaptive Cruise Control.
I tillegg har man bakkestart og bakkenedkjøring bygd inn, noe som gjør både landevei og motorvei komfortabelt å manøvrere på. Med andre ord; du har fullstendig kontroll på omgivelsene dine.
– Suzuki Vitara 4x4 inneholder alt det sikkerhetsutstyret man finner på de dyrere SUV-ene i markedet. Siden Vitara har en rimeligere pris får man mye av det samme for en billigere penge, sier salgssjef Lars Havre i Suzuki Norge.
I motsetning til mange av konkurrentene i SUV-segmentet er Vitara 4x4 også tilgjengelig med automatgir.
Sitter du fast? Ingen problem
Vitara er utstyrt med Suzukis Allgrip 4x4-system. Det innebærer avanserte sikkerhetsfunksjoner, men også fire forskjellige kjøreprogrammer: Auto til hverdagskjøring, Sport for mer følelse og dynamikk, Snow for såpeglatt føre og Lock til de virkelige utfordringene.
Da undertegnede fikk prøve Vitara var det 15 minusgrader, snø og is. På smale og snødekte veier var Snow-modus god å ha på de bratte partiene. Mye løssnø og lite brøyta veier gikk unna, uten at bilen begynte å skli eller spinne.
– Lock er bilens terrengfunksjon og er til for de svært vanskelige partiene. Om du skulle sitte fast eller skal opp den bratteste bakken til hytta vil Lock sørge for at du kommer helt frem, forklarer Havre.
– Vitara 4x4 veier mye mindre enn hva liknende konkurrenter gjør. Egenvekten på 1235 kilo bidrar til at den går lett i bakker og ikke går gjennom snøen, sier Havre.
Allgrip er standard i alle Vitara-modellene og er inkludert i prisen.
Full oversikt
Den åpenbare fordelen med Vitara er høy bakkeklaring, som i så mange andre SUV-er. Du sitter høyt og slipper å «kle på deg bilen» når du setter deg inn. I komfortable seter har man full oversikt, enten man sitter i førersetet eller som passasjer. Dette er uten tvil en fordel om man skal manøvrere bilen på vei til en skitur eller til hytta på fjellet.
– Man får god kontroll på trafikken, samtidig som barna i baksetet kan se over autovernet, sier Havre.
Fra forrige modell har interiøret fått noen endringer. Med et moderne utseende og slitesterke materialer får man det som forventes i denne prisklassen.
Skjermen i midtkonsollen måler 4,2 tommer og har touchfunksjon. Touchskjermen var riktignok noe klønete å manøvrere i begynnelsen da vi prøvekjørte, men vi fikk dreisen på det etterhvert.
Baksetene kan legges ned, for å øke volumet på bagasjerommet til 710 liter.
Vi kan ikke stikke under stol at japanske biler, etter undertegnedes erfaringer, har få feil og problemer. Legger du dette sammen med Suzuki Vitara 4x4s forutsigbarhet, sikkerhet og kjøreglede er denne bilen et fornuftig valg for deg som ønsker deg en SUV.
Suzuki Vitara 4x4 koster fra kr. 344.900,- ved kjøp eller leies fra kr. 2.909,- i måneden. Se vilkår på Suzuki.no.