Alle skryter av nødbrems, men noen virker dårlig

Nødbremssystemer er blitt en viktig del av sikkerheten i nye biler. Alle skryter av at de har det, men noen fungerer dårlig. Vi har testet systemene i de bilene som er kandidater til Car of the Year 2017.

Publisert

Disse systemene skal bremse bilen for deg når det oppstår en farlig situasjon og du er uoppmerksom bak rattet. De fleste systemene er bygget for å virke i lavere hastigheter og skal bremse for andre biler. I tillegg får flere og flere biler systemer som også bremser for fotgjengere og syklister. Vi har testet den førstnevnte funksjonen. Vi kjører mot en hindring (bil) med jevn hastighet og sjekker ved hvilken hastighet systemet klarer å stoppe bilen før det smeller.

Mercedes E-klasse, Volvo V90 og Toyota Prius har de mest imponerende nødbremssystemene. De virker i alle hastigheter opp mot 70-80 km/t.  Mercedes helt opp til 90 km/t. Fiat Tipo har det dårligste. Det virker bare mellom 5 og 10 km/t. Men fortsatt er det noen som ikke leveres med nødbrems i de hele tatt. Ford Ka+, Citroën C3 (kommer i mai) og Renault Mégane er noen.

Her kan du se hvordan de beste og dårligste systemene fungerte da vi testen dem på en flyplass i Danmark.

Du kan lese hele testen av de 21 bilene i magasinet Motor – enten på papir eller digitalt her.

De tre beste

Mercedes E-klasse          90 km/t

Volvo S90/V90     75 km/t

Toyota Prius          70 kmt

De dårligste

Renault Grand Scenic   35 km/t

Suzuki Baleno       30 km/t

Fiat Tipo     10 km/t

Hadde ikke nødbrems

Citroen C3 (mai 2017)

Fiat 124 Spider

Ford Ka+

Renault Mégane

Hastigheten angir fra hvilken hastighet bilen akkurat rekker å stoppe foran en hindring.