UMISKJENNELIG: Den er utpreget Alfa Romeo av utseende. Tonale slik den er avslørt på bildet ligner på konseptbilen, i mer nøktern utførelse. Lansering skal være relativt nært forestående.
Ny kompakt-SUV fra Alfa Romeo på trappene:
Lekket bilder av lekker Alfa
Lekkede bilder som ble publisert på et italiensk bilforum skal vise den produksjonsklare SUV-en Alfa Romeo Tonale.
DETTE ER SAKEN: Lekkasje på nettet avslører ny Alfa-SUV.
Det er britiske Autocar som plukket opp de allerede flere måneder gamle bildene.
SUV-en blir lillebroren til Stelvio, som ble lansert rett før årsskiftet 2016/2017 og som var Alfas første SUV i moderne forstand.
(Alfa-nerdene vil selvsagt trekke frem den Jeep-inspirerte firehjulstrekkeren 1900 M fra 50-tallet, men det var en kortvarig parentes i historien til den italienske produsenten).
I likhet med Stelvio er Tonale navnet på et fjellpass i Italia, men – logisk nok – av mindre dimensjoner.
Tonale slik den vises på disse bildene er temmelig lik konseptbilen som ble vist på bilmessen i Genève i fjor.
Sammenliknet med konseptbilen ser produksjonsbilen – om dette da er den helt ferdige – ut til å fremstå noe mindre prangende, med mer diskret styling på detaljnivå. Støtfangerne er mer avrundede, hjulstørrelsen mer moderat og for- og baklykter er noe større.
Bilen er likevel utvilsomt en vaskeekte Alfa Romeo og slektskapet til Stelvio, SUV-modellen som sannsynligvis har reddet den lille bilprodusenten fra nedleggelse, er åpenbar.
Da konseptbilen ble vist i fjor, sa Alfa-ledelsen at de regnet med at Tonale vil bli den bestselgende modellen av merket. Det moderate, men fortsatt langt fra oppnådde, målet til Fiat-datterselskapet er å selge 400.000 biler per år.
Tonale vil nok dele teknologisk basis med Jeeps kommende modeller, inkludert de kommende ladbare hybriddrivlinjene som er planlagt på Jeep Renegade og Compass.
Som morselskapet Fiat er Alfa Romeo en del av FCA-konsernet sammen med amerikanske Jeep og Chrysler.
Utover dette har vi ingen konkrete tekniske data om bilen. Lanseringen kan komme til å skje allerede i år.
Kanskje vil den få det som er et salgsargument Alfa har i dag i Norge og som man ikke kan kimse av i disse uvisse tider: En garanti på 7 år/200.000 kilometer.
Hvem vet? Med riktig drivlinje kan kanskje denne bilen bidra til igjen å sette entusiastmerket Alfa Romeo på kartet i Norge.