Zeekr X er
en del av en litt ulik trillinggjeng, sammen med Volvo EX30 og Smart #1. Alle
er ganske små, de minste modellene fra hvert sitt merke, og de er bygd på samme
plattform med så å si helt like spesifikasjoner når det gjelder drivlinje.
Utseendemessig
er det ulikt, mens det prismessig ikke er så store forskjeller.
Det er med
andre ord smak og behag som spiller inn hvis man har bestemt seg for en av
disse bilmodellene.
Det gjør
også at bagasjeplassen øker med nær 50 liter, som i sum gjør bilen til en langt
mer romslig småbil, nærmest en kompaktbil.
Interiøret er
også finere. Zeeker har vist seg gode på kupeer som oser av god opplevd
kvalitet. Dog skal man huske på at dette er en liten bil, så det er plast og
enkle materialer, men det er kvalitet med tanke på segmentet.
Zeekr har
vært flinke til å kamuflere at det egentlig er ganske simpelt, gjennom ryddig
design.
4X4: Testbilen har firehjulsdrift. Zeekr X er også tilgjengelig med bakhjulsdrift, som koster 45.000 kroner mindre.
ANDERLEDES: Zeekr X skiller seg ut, og vekker faktisk litt oppsikt. Det er ikke så vanlig med biler i denne størrelsen.
ROM: Bagasjerommet er 40 til 50 liter større enn det man finner i Smart #1 og Volvo EX30.
LENGRE: Zeekr X er 20 centimeter lengre enn EX30 og 13 centimeter lengre enn Smart #1.
LYS: Frontlyktene er utstyrt med 56 LED-lamper som er uavhengig styrt.
Som i så
mange andre moderne biler er det skjermene som sitter med det mest av
funksjoner. Her er det foreløpig en del rart. Zeekr bygger opp systemene selv,
og har per i dag litt å gå på før alt fungerer optimalt.
At de har
valgt å gå for egenprodusert kartverk, virker i overkant tungvint, og medfører
blant annet at det mangler småveier i Oslo.
Samtidig
betyr dette at de har kontroll på hele kjeden av programvare, som kan være en
stor fordel når det gjelder oppdateringer av eventuelle feil.
Annonse
Latterlig kvikk
På veien er
X nesten latterlig kvikk. En liten bil som gjør null til hundre på 3,8 sekunder
er helt pling i bollen. Denne ville fartsressursen deler den med de to andre, og
det er helt klar fort gjort å overkoke kjøringen med så mye effekt.
Samtidig er
den kult satt opp, slik at X langt på vei takler disse kreftene. Dog er bilen litt
stump, både på grunn av nær to tonn med vekt og kort akselavstand.
Men det har
blitt en veldig morsom bil, en lommerakett hvis man vil.
På det rent
elbiltekniske er det greit. Rekkevidden er oppgitt til 425 kilometer, for å få
til det må bilen matche forbruket som Zeekr sier er 1,75 kWt per mil. Noe som
egentlig er forholdsvis høyt, til en så liten bil å være.
På den positive
siden endte vi med lavere forbruk på en variert tur. Så det bør absolutt
være oppnåelig.
Piping
Som med storebror
001 er det altfor mye lyder under kjøring, og da snakker vi om piping og uling fra
alt mulig, som at den feller inn dørhåndtak, finner noen fantomobjekter eller noe
annet som vi aldri fant ut hva var.
Dette er en
kinesisk spesialøvelse, som går igjen i en rekke modeller fra diverse merker.
ENKELT: Oppsettet innvendig er enkelt, i ditto materialer, men det fungerer fint og framstår som ryddig. Ventilerte seter er standard.
PLASS: De ekstra centimeterne sammenliknet med EX30, gir bakseter der voksne får plass.
MINI-FRUNK: Bilen har frunk, den er ikke stor, men det er mulig å klemme ned en ladekabel.
FANCY: Zeekr X framstår som mer forseggjort og jålete enn en EX30.
Ladefarten
er maks 150 kilowatt, også det moderat, men med et batteri på 69 kWt så er det
ikke så mye som skal fylles opp. 10 til 80 prosent tar i underkant av 30
minutter.
Som logisk
nok er det samme som EX30. Det som ikke er likt, er designen. Volvo har kjørt
safe, det har ikke Zeekr. X har utstikkende øyne og mer markerte linjer og
former.
Annonse
Volvo vs. Zeekr
Å si det er pent, vil være en løgn, samtidig er det annerledes og litt
gøyalt. I dagens strømlinjeformete bilverden er det litt friskt med noe annet. X
er også tilgjengelig i flere uvanlige fargevalg.
Som de
nevnte bilene er det kinesiske Geely som står bak. Zeekr har en slags kobling
til Volvo, ikke så tett som Polestar, men bilene er designet i Sverige.
I Norge selges de ved siden av Polestar i Volvo-butikker.
Om noen EX30-kunder
kommer til å vandre inn i hjørnet til Zeekr er ikke godt å vite. Bilkjøp er i
mange tilfeller, uansett drivlinje, tuftet på tradisjon, og der har
ikke nykommeren Zeekr noe å stille opp med når det er snakk om Volvo og Norge.