FERSK: Zeekr er ferske i Norge, de første bilene var på plass mot slutten av fjoråret.

Prøvekjørt: Zeekr X Privilege AWD

Her er den større broren til Volvo EX30

Zeekr X byr på akkurat det samme som storselgeren Volvo EX30, har bedre plass og selges i samme lokaler, men er det nok til å friste EX30-kundene?

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Kvikk, skiller seg ut, kvalitetsfølelse

Minus:

Pris, ukjent merke, det piper!

Zeekr X er en del av en litt ulik trillinggjeng, sammen med Volvo EX30 og Smart #1. Alle er ganske små, de minste modellene fra hvert sitt merke, og de er bygd på samme plattform med så å si helt like spesifikasjoner når det gjelder drivlinje.

Utseendemessig er det ulikt, mens det prismessig ikke er så store forskjeller.

Det er med andre ord smak og behag som spiller inn hvis man har bestemt seg for en av disse bilmodellene.

Zeekr X Privilege AWD

  • Pris fra: 437.538
  • Pris med Motor-pakka*: 518.589
  • Pris testbil (inkl levering): 532.034
  • Drivlinje: 64 kWt (netto) batteri, 418 hk/543 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 17,5 kWt/100 km/opptil 425 km.
  • Hurtiglading: 10–80 prosent på 30 minutter. Makseffekt: 150 kW.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 443/203/157/17,5.
  • Bagasjevolum (liter): 362.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1960/475
  • Hengervekt/taklast (kg): 1600/75
  • Standard dekkdimensjon: 245/45-20
  • 0–100 km/t (sek) og toppfart (km/t): 3,8/190.
  • Konkurrenter: Volvo EX30, Smart #1, Byd Atto 3, MG4, VW ID.3, Renault Megane, Fiat 600e

Og norsk smak og behag er helt opplagt Volvo.

Salgstallene er så forskjellige at det er ganske utrolig at de tre modellene byr på det samme.

Så langt i år er det levert 1131 EX30, 89 X og seks #1, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken.

Og etter å ha tilbragt tid i Zeekr X er det faktisk enda mer snodig. 

Den er litt større enn EX30, akkurat nok til at plassen i baksetet blir bra. Riktignok er setehøyden noe lav, men beinplassen er bra.

Romslig

Det gjør også at bagasjeplassen øker med nær 50 liter, som i sum gjør bilen til en langt mer romslig småbil, nærmest en kompaktbil.

Interiøret er også finere. Zeeker har vist seg gode på kupeer som oser av god opplevd kvalitet. Dog skal man huske på at dette er en liten bil, så det er plast og enkle materialer, men det er kvalitet med tanke på segmentet.

Zeekr har vært flinke til å kamuflere at det egentlig er ganske simpelt, gjennom ryddig design.

4X4: Testbilen har firehjulsdrift. Zeekr X er også tilgjengelig med bakhjulsdrift, som koster 45.000 kroner mindre.
ANDERLEDES: Zeekr X skiller seg ut, og vekker faktisk litt oppsikt. Det er ikke så vanlig med biler i denne størrelsen.
ROM: Bagasjerommet er 40 til 50 liter større enn det man finner i Smart #1 og Volvo EX30.
LENGRE: Zeekr X er 20 centimeter lengre enn EX30 og 13 centimeter lengre enn Smart #1.
LYS: Frontlyktene er utstyrt med 56 LED-lamper som er uavhengig styrt.

Som i så mange andre moderne biler er det skjermene som sitter med det mest av funksjoner. Her er det foreløpig en del rart. Zeekr bygger opp systemene selv, og har per i dag litt å gå på før alt fungerer optimalt.

At de har valgt å gå for egenprodusert kartverk, virker i overkant tungvint, og medfører blant annet at det mangler småveier i Oslo.

Samtidig betyr dette at de har kontroll på hele kjeden av programvare, som kan være en stor fordel når det gjelder oppdateringer av eventuelle feil.

Latterlig kvikk

På veien er X nesten latterlig kvikk. En liten bil som gjør null til hundre på 3,8 sekunder er helt pling i bollen. Denne ville fartsressursen deler den med de to andre, og det er helt klar fort gjort å overkoke kjøringen med så mye effekt.

Samtidig er den kult satt opp, slik at X langt på vei takler disse kreftene. Dog er bilen litt stump, både på grunn av nær to tonn med vekt og kort akselavstand.

Men det har blitt en veldig morsom bil, en lommerakett hvis man vil.

På det rent elbiltekniske er det greit. Rekkevidden er oppgitt til 425 kilometer, for å få til det må bilen matche forbruket som Zeekr sier er 1,75 kWt per mil. Noe som egentlig er forholdsvis høyt, til en så liten bil å være.

På den positive siden endte vi med lavere forbruk på en variert tur. Så det bør absolutt være oppnåelig.

Piping

Som med storebror 001 er det altfor mye lyder under kjøring, og da snakker vi om piping og uling fra alt mulig, som at den feller inn dørhåndtak, finner noen fantomobjekter eller noe annet som vi aldri fant ut hva var.

Dette er en kinesisk spesialøvelse, som går igjen i en rekke modeller fra diverse merker.

ENKELT: Oppsettet innvendig er enkelt, i ditto materialer, men det fungerer fint og framstår som ryddig. Ventilerte seter er standard.
PLASS: De ekstra centimeterne sammenliknet med EX30, gir bakseter der voksne får plass.
MINI-FRUNK: Bilen har frunk, den er ikke stor, men det er mulig å klemme ned en ladekabel.
FANCY: Zeekr X framstår som mer forseggjort og jålete enn en EX30.

Ladefarten er maks 150 kilowatt, også det moderat, men med et batteri på 69 kWt så er det ikke så mye som skal fylles opp. 10 til 80 prosent tar i underkant av 30 minutter.

Som logisk nok er det samme som EX30. Det som ikke er likt, er designen. Volvo har kjørt safe, det har ikke Zeekr. X har utstikkende øyne og mer markerte linjer og former.

Volvo vs. Zeekr

Å si det er pent, vil være en løgn, samtidig er det annerledes og litt gøyalt. I dagens strømlinjeformete bilverden er det litt friskt med noe annet. X er også tilgjengelig i flere uvanlige fargevalg.

Les også: Test av Volvo EX30

Som de nevnte bilene er det kinesiske Geely som står bak. Zeekr har en slags kobling til Volvo, ikke så tett som Polestar, men bilene er designet i Sverige. 

I Norge selges de ved siden av Polestar i Volvo-butikker.

Om noen EX30-kunder kommer til å vandre inn i hjørnet til Zeekr er ikke godt å vite. Bilkjøp er i mange tilfeller, uansett drivlinje, tuftet på tradisjon, og der har ikke nykommeren Zeekr noe å stille opp med når det er snakk om Volvo og Norge.