TIL EUROPA: Fra Zeekr-standen på Automechanika-messen i Frankfurt sist uke.

Rykteflom etter straffetoll:

Zeekr avviser utsettelse – forbereder oppstart

Zeekr avviser rapporter om at selskapet utsetter lanseringsplanene i Danmark. 

Publisert Sist oppdatert

– Zeekr holder seg til sin plan for ekspansjon i Europa. Tyskland, Frankrike, Danmark og andre vesteuropeiske markeder ligger fast i våre planer, heter det i en uttalelse fra selskapet – som dessuten sier at de forbereder seg for en umiddelbar lansering i et nytt europeisk marked, og at dette blir annonsert i løpet av de kommende ukene.

Det er ingen premie til de som gjetter at den lanseringen skjer i Norge.

Tidligere Cupra Norge-sjef Ole Kristian Ågotnes har ansvaret for Zeekrs oppstart i Norge, i første omgang med to modeller:

EX30-tvillingen Zeekr X og den smekre shooting brake-modellen Zeekr 001.

Zeekr er et ektefødt barn av kinesiske Geely, selv om de har trukket tunge veksler på svensk og europeisk design og teknologiutvikling. Sverige og Nederland er vært forposter i Zeekrs introduksjon i Europa.

Rykteflom

Utsiktene til 18,8 prosent straffetoll fordi bilene er produsert i Kina har skapt rykteflommen om den videre Zeekr-etableringen.

EU skal 25. september ha en endelig votering over om straffetollene skal gjøres permanente. Det er ikke straffetoll for kinesiske biler i Norge, ettersom vi verken har bilproduksjon eller EU-medlemskap.

PS: Zeekr har ikke sluppet norske priser på sine to modeller. I Tyskland 4WD-versjonene på henholdsvis 49.490 og 62.990 euro (ca 583.000 og 742.000 norske kroner).