MYE I VENTE: Xpeng skal lansere en mengde nye elbilmodeller de næremste åreneFoto: XPENG
Xpeng og Nio øker satsingen:
Trapper opp priskrigen med 30 nye elbiler innen 2027
Mange bilprodusenter har bremset ned elbilsatsningen den siste tiden, flere kinesiske produsenter gjør det motsatte, blant dem norske kjenninger som Xpeng og Nio.
Xpeng planlegger å dekke de fleste prisspektrene, fra rundt 150.000 kroner og oppover. Årsaken bak skal være at konkurransen i det kinesiske elbilmarkedet er intens og 2024 vil bli et «blodbad».
Blant bransjeobservatører blir 2024 sett på som elbilmarkedets «første eliminasjonsrunde».
Xpeng aner en mulighet til å satse samtidig som andre produsenter har begynt å bremse ned på elbilutviklingen.
Blant annet skal selskapet investere rundt fem milliarder kroner i utviklingen av KI-støttete funksjoner i kjøreassistentsystemene. De har ventet å ansatte 4000 nye medarbeidere som del av denne satsingen, noe som vil bety 25 prosents økning av arbeidsstokken.
Parallelt skal Xpeng samkjøre markedsføringen for framstå som «en av de ubestridte lederne i bilindustrien».
Annonse
Nio også
Samtidig er det straks klart for førproduksjonen av biler fra Nios undermerke, som foreløpig har kodenavnet Alps.
Målet med førproduksjonen er å finne skaleringen av deler, underleverandører, produksjonssystem og kvalitet. En slik prosess tar vanligvis tre måneder, skriver Cnevpost.
Det vil bety at første modell ut vil være klar til høsten. Bilene skal bygges på en ny, Nio-utviklet plattform som skal ha rom for batterier på mellom 60 og 90 kWt.
Alps skal lage billigere biler enn Nio.
Først ut er en SUV, deretter en sedan, begge blir trolig priset under 400.000 kroner. For å holde kostnadene nede vil Alps-modellene komme uten blant annet Lidar.
PS: Nio leverte 621 nye biler i Norge i 2023, en nedgang på 45 prosent, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Xpeng solgte 777 biler, en vekst på 10 prosent. Det plasserte dem på henholdsvis 23. og 22. plass på merkestatistikken.