MYE I VENTE: Xpeng skal lansere en mengde nye elbilmodeller de næremste årene

Xpeng og Nio øker satsingen:

Trapper opp priskrigen med 30 nye elbiler innen 2027

Mange bilprodusenter har bremset ned elbilsatsningen den siste tiden, flere kinesiske produsenter gjør det motsatte, blant dem norske kjenninger som Xpeng og Nio.

Publisert

Ifølge interne dokumenter Electrek har fått tak i, kommer Xpeng sin modellportefølje til å bli dramatisk mye større i årene som kommer.

Xpeng er ett av flere Kina-merker som har etablert seg i Europa og Norge de senere årene. 

Per i dag har de fire modeller tilgjengelig i Norge, nå planlegger de å rulle ut 30 nye eller oppgraderte modeller de neste tre årene.

Electrek påpeker at dette er en dristig satsning på en teknologi som ennå er i startfasen.

Billigbiler

Xpeng planlegger å dekke de fleste prisspektrene, fra rundt 150.000 kroner og oppover. Årsaken bak skal være at konkurransen i det kinesiske elbilmarkedet er intens og 2024 vil bli et «blodbad». 

Blant bransjeobservatører blir 2024 sett på som elbilmarkedets «første eliminasjonsrunde».

Xpeng aner en mulighet til å satse samtidig som andre produsenter har begynt å bremse ned på elbilutviklingen.

Blant annet skal selskapet investere rundt fem milliarder kroner i utviklingen av KI-støttete funksjoner i kjøreassistentsystemene. De har ventet å ansatte 4000 nye medarbeidere som del av denne satsingen, noe som vil bety 25 prosents økning av arbeidsstokken.

Parallelt skal Xpeng samkjøre markedsføringen for framstå som «en av de ubestridte lederne i bilindustrien».

Nio også

Samtidig er det straks klart for førproduksjonen av biler fra Nios undermerke, som foreløpig har kodenavnet Alps.

FEM: Nio har fem modeller på den norske markedet, blant annet EL6. Snart kommer de med det nytt merke.

Målet med førproduksjonen er å finne skaleringen av deler, underleverandører, produksjonssystem og kvalitet. En slik prosess tar vanligvis tre måneder, skriver Cnevpost.

Det vil bety at første modell ut vil være klar til høsten. Bilene skal bygges på en ny, Nio-utviklet plattform som skal ha rom for batterier på mellom 60 og 90 kWt.

Alps skal lage billigere biler enn Nio.

Først ut er en SUV, deretter en sedan, begge blir trolig priset under 400.000 kroner. For å holde kostnadene nede vil Alps-modellene komme uten blant annet Lidar.

PS: Nio leverte 621 nye biler i Norge i 2023, en nedgang på 45 prosent, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.  Xpeng solgte 777 biler, en vekst på 10 prosent. Det plasserte dem på henholdsvis 23. og 22. plass på merkestatistikken.