VIL VÆRE MED: Knut Arne Marcussen i Xpeng har hentet inn ett eksemplar G6, slik at den kan være med på rekkeviddetesten.

Lanseres til høsten: 

Har hentet én bil til Norge bare for rekkeviddetesten

Xpengs nye modell G6 kommer til Norge om noen måneder, men importøren mener det er så viktig å være med på rekkeviddetesten at de har tjuvstartet med å ta inn én bil nå.

Publisert Sist oppdatert

– Det er kjempeviktig for oss å være med, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske Xpeng-importøren.

Så viktig at de har hentet inn og registrert én Xpeng G6, flere måneder før bilen kommer til norske kunder til høsten.

– Vi er en ny aktør, og har erfart at kundene er svært interesserte hvordan de forskjellige bilmodellene gjør det på rekkevidde- og ladetestene. 

I de to foregående utgavene av Motor og NAFs rekkeviddetest har selskapet hatt med den store SUV-en G9, som presterte bra på rekkeviddedelen i fjor sommer – med det mest fordelaktige avviket. Den ladet også raskest av alle fra 10 til 80 prosent i vinter. 

Marcussen mener dette har bidratt til at folk har oppdaget bilen og også kjøpt den.

Anerkjennelse

– Det gir en anerkjennelse når man gjør det bra, og denne gangen er det litt ekstra spesielt, fordi bilen er hentet rett av produksjonsbåndet og fraktet hit. Det sier en del om hvor viktig også ledelsen i Xpeng mener at dette er.

Hvilken bil imponerer mest? Eller kjører lengst? Stem her!

Han har høye forventninger. Xpeng G6 har en oppgitt rekkevidde på 550 kilometer og ladefart på 280 kilowatt. Bilen ruller rett inn i det svært populære segmentet for familie-SUV-er og skal med andre ord kjempe mot Tesla Model Y. 

– Målet vårt er å firedoble salget i år, med hjelp av G6.

Det er flere

En annen bilmodell – også den fra Kina – som gjør sin debut på norsk jord i forbindelse med rekkeviddetesten, er Hongqi EH7. En stor sedan fra merket som fra før av har den digre SUV-en E-HS9 på den norske markedet.

Bilen som er med nå, er en før-produksjonsmodell. Den kommer i norske butikker i tredje kvartal.

FØRPRODUKSJON: Hongqi stiller med en førproduksjonsmodell av EH7, på papiret har den en veldig solid rekkevidde.

EH7 har foreløpig ikke rekkevidde og forbrukstall i den europeiske WLTP-standarden, men i den kinesiske syklusen er testbilen registrert med en rekkevidde på hele 760 kilometer. 

Som du kan lese her: Dette tilsvarer rundt 600 km etter WLTP-standarden.

I vintertesten var det HiPhi Z som stanset sist, etter 522 km, og hadde det minste negative avviket på 5,9 prosent – som den eneste under 10 prosent.

Det foreløpige kilometerrekorden ble satt av  Tesla Model S Long Range i fjorårets sommertest, med 672 kilometer, som for øvrig var 38 kilometer over lovet rekkevidde.

La oss slå det fast igjen: Det er først og fremst rekkevidden i Motor og NAFs test sammenliknet med den oppgitte rekkevidden vi er ute etter. Det siste er WLTP-tallet – se en grundig forklaring her.