VIL VÆRE MED: Knut Arne Marcussen i Xpeng har hentet inn ett eksemplar G6, slik at den kan være med på rekkeviddetesten.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Lanseres til høsten:
Har hentet én bil til Norge bare for rekkeviddetesten
Xpengs nye modell G6 kommer til Norge om noen måneder, men importøren mener det er så viktig å være med på rekkeviddetesten at de har tjuvstartet med å ta inn én bil nå.
I de to foregående utgavene av Motor og NAFs rekkeviddetest har selskapet hatt med den store SUV-en G9, som presterte bra på rekkeviddedelen i fjor sommer – med det mest fordelaktige avviket. Den ladet også raskest av alle fra 10 til 80 prosent i vinter.
Marcussen mener dette har bidratt til at folk har oppdaget bilen og også kjøpt den.
Anerkjennelse
– Det gir en anerkjennelse når man gjør det bra, og denne gangen er det litt ekstra spesielt, fordi bilen er hentet rett av produksjonsbåndet og fraktet hit. Det sier en del om hvor viktig også ledelsen i Xpeng mener at dette er.
Hvilken bil imponerer mest? Eller kjører lengst? Stem her!
Han har høye forventninger. Xpeng G6 har en oppgitt rekkevidde på 550 kilometer og ladefart på 280 kilowatt. Bilen ruller rett inn i det svært populære segmentet for familie-SUV-er og skal med andre ord kjempe mot Tesla Model Y.
– Målet vårt er å firedoble salget i år, med hjelp av G6.
Annonse
Det er flere
En annen bilmodell – også den fra Kina – som gjør sin debut på norsk jord i forbindelse med rekkeviddetesten, er Hongqi EH7. En stor sedan fra merket som fra før av har den digre SUV-en E-HS9 på den norske markedet.
Bilen som er med nå, er en før-produksjonsmodell. Den kommer i norske butikker i tredje kvartal.
EH7 har foreløpig ikke rekkevidde og forbrukstall i den europeiske WLTP-standarden, men i den kinesiske syklusen er testbilen registrert med en rekkevidde på hele 760 kilometer.
La oss slå det fast igjen: Det er først og fremst rekkevidden i Motor og NAFs test sammenliknet med den oppgitte rekkevidden vi er ute etter. Det siste er WLTP-tallet – se en grundig forklaring her.