Foruten noen visitter på hjemmekampene til Bayern München har Winterkorn (76) skydd offentligheten etter sitt fall fra bilmaktens tinder.
Nå dukket han plutselig opp som det siste av 86 vitner i et pågående gruppesøksmål som er til behandling for retten i Braunschweig.
Søksmålet er reist av investorer som mener VAG-konsernet brukte altfor lang tid på å informere om skandalen og dermed er ansvarlig for investorenes økonomiske tap.
De krever i overkant av 100 milliarder kroner (9 milliarder euro) i erstatning fra Volkswagen. Den tyske bilprodusenten har allerede betalt ut mer enn 350 milliarder kroner i erstatning og bøter.
Flere andre tidligere Volkswagen-topper har allerede forklart seg.
Men akkurat som i sine tidligere forklaringer benektet Winterkorn at han noe slags ansvar for at det ble tuklet med utstyr i forbindelse med utslippstestene. Det har hele tiden vært antatt at Winterkorn personlig har vært tett knyttet til hendelsene som står sentralt i dieselgate, men «dette er bare riktig i begrenset grad», forklarte han i retten.
– Jeg var ikke involvert i utviklingen eller bruken av «bryterfunksjonen», sa han – med referanse til navnet som Volkswagen selv ga det aktuelle utstyret.
Han visste ikke at utstyret var brukt, og sier han heller ikke forstod at amerikanske myndigheter i sine undersøkelser ville reagere så heftig at det krevde en umiddelbar respons fra Volkswagens side.
Winterkorn antok at Volkswagen ville skaffe til veie en forklaring som stod seg både juridisk og teknisk – og at det ville løse saken.
Annonse
Overraskelse
Winterkorns vitnemål kom som en overraskelse fordi han fortsatt risikerer å måtte svare i retten på to alvorlige punkter knyttet til hans egen rolle i saken.
Han ble i 2019 tiltalt for bedrageri, men han fått saken utsatt av helsegrunner. Saken mot de tre andre tiltalte ble påbegynt i 2021. Den er ennå ikke avsluttet.
Med henvisning til disse tiltalepunktene ville Winterkorn nå ikke forklare seg om hendelser som skjedde i tidsrommet 27. juli til 23. september i 2015.