OPPGRADERER: Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet til Volkswagen.Foto: PETER RAAUM
Neste steg med MEB-plattformen:
VW skal øke rekkevidden med 40 prosent
Volkswagen planlegger for inntil 700 km rekkevidde og betydelig kraftigere makseffekt ved hurtiglading for elbilene som bygges på den såkalte MEB-plattformen.
Modularer E-Antriebs-Baukasten, forkortet MEB, er grunnarkitekturen som Volkswagen har utviklet og masseprodusert for bruk i de fleste elbilene som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra lager.
Hos Volkswagen er MEB brukt som chassis for hele ID-serien, fra lille ID.3 til store ID.Buzz. Fleksibiliten har vært en prioritet i oppstartsfasen av elbilprogrammet, men nå skal kapasiteten opp et par hakk.
VW satser mot maksimal ladefart på 200 kW, WLTP-rekkevidde inntil 700 km, og en akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder for de firehjulsdrevne bilene (med to motorer) i ID-serien.
Det opplyste Silke Bagschik, salgs- og markedsdirektør for ID-programmet, under en presentasjon i Paris denne uka.
Sammenliknbare tall for dagens firehjulsdrevne modeller på MEB-plattformen er ladefart på 125/135 kW, rekkevidde rundt 500 km og akselerasjon like over seks sekunder.
Bagschik ga ingen konkrete anslag på tidsperspektivet for forbedringen.
Volkswagen presenterte MEB-plattformen i 2018 med en ambisjon om at den skulle brukes i rundt 10 millioner elektriske biler. Konsernet forbereder også en mindre MEB-versjon for bruk i planlagte småbiler som VW ID.Life, Cupra Urban Rebel og Skoda Elroq.