VIL KUTTE PÅ FLERE FRONTER: Oliver Blume, konsernsjef i Volkswagen.

Lønnskutt og nedleggelser:

VW-sjefen: «Vi lever ikke i en fantasi­verden»

Volkswagens konsernsjef Oliver Blume gjentok budskapet om kraftige kostnadskutt i et møte med 20.000 arbeidere onsdag. Det ble ikke tatt vel imot.

Publisert Sist oppdatert

– Vi i ledelsen lever ikke i en fantasiverden. Vi må ta beslutninger i et marked som endrer seg hurtig, sa Blume til de fremmøtte i Wolfsburg.

Antydningen om at de ansatte fantaserer, falt ikke i god jord. Og forsikringene om at konsernsjefen er glad i området rundt fabrikken, siden han vokste opp der, synes ifølge rapporten fra Reuters å ha virket mot sin hensikt. Begge uttalelsene ble møtt med til dels kraftig buing. 

Kina-lønninger

Blumes referanse til markedsendringer handler selvsagt om Kina. 

– Konkurransen på pris er ekstrem, sier han. 

Kina har vært Volkswagens viktigste enkeltmarked, men det har vist seg svært vanskelig å måle seg mot produsenter som har helt andre lønnskostnader.

– Derfor må vi treffe tiltak for å sikre Volkswagens fremtid. Våre planer ligger på bordet, sa konsernsjefen.

«Smertefullt»

Planene kan altså innebære nedleggelse av en eller flere fabrikker, samt et lønnskutt på antydningsvis 10 prosent for alle arbeidere. 

Fagforeningene sier bestemt nei til begge deler.

Daniela Cavallo, leder for Volkswagens betriebsrat. Foto: VW

Saken du finner nederst på denne siden, handler om streik, men var bare en forsmak. Aksjonene som ble innledet denne uken, besto av korte markeringer som rullerte mellom fabrikkene.

I neste runde blir det antakelig et helt annet omfang. Ingenting er konkretisert – det er en del av spillet. Men i verste fall kan det bli en lang streik og tilsvarende liten produksjon.

Daniela Cavallo leder Volkswagens versjon av den særtyske betriebsrat-ordningen, et ansattråd som ofte havner mellom ledelsen og fagforeningene. Det bærer også budskapet hennes preg av:

– Vi må finne kompromisser. Og gi noe, sånt som dere ikke vil like og som kan være smertefullt. Men det gjelder begge sider, sier hun.

Ifølge Cavallo er fagforeningene innstilt på å få alle avtaler på plass før jul.

Les flere saker om Volkswagen: