Ionity får pepper av Herbert Diess:
VW-sjefen raser mot sin egen lade-operatør
I et innlegg på LinkedIn kommer VW-sjefen Herbert Diess med en utblåsning mot servicenivået hos ladeoperatøren Ionity etter at han var på biltur i Italia.
For konsernsjefen i Volkswagen, Herbert Diess, ble det å lade batteriene i ferien mer vrient enn han hadde ønsket – på mer enn én måte, skriver Automotive News Europe.
Diess uttrykte seg i skarpe ordelag på LinkedIn etter en ferietur i en VW ID.3 til Italia.
«For få ladepunkter i Brenner-passet! Bare 4 - og selvfølgelig stopper alle ved kjøpesenteret: Opptatt. Så jeg fortsatte til Trento. Selv etter kritikken i fjor: ingen toalett, ingen kaffe, én ladestolpe ute av drift/defekt, trist affære. Det er alt annet enn en førsteklasses ladeopplevelse, IONITY!»
Det er ikke første gang en VW-sjef kritiserer ladenettverket.
Har du fått med deg disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Ble fikset
Det tyske bransjenettstedet Automobilwoche kan i etterkant fortelle at Ionity reagerte raskt etter denne tiraden.
«Den defekte laderen ble reparert i går», skrev operativ leder (COO), i Ionity, Marcus Groll, også på LinkedIn, bare noen timer etter at Diess hadde postet.
Forøvrig fikk Diess tross alt ladet i Trento - én av de resterende ladestolpene var ledig.
På de to andre sto det en Porsche Taycan og en Audi e-tron. Full pott for VW-konsernet altså.
Klager på takmangel
Men det er ikke bare Herbert Diess som klager over nivået på service. Spesielt har mange elbilturister på ferie i Norge klaget over at det ikke er tak over ladestasjonene - heller ikke Ionitys.
Særlig under en sommer som vi har hatt i år, med hyppig forekomst av styrtregn, er det en lite hyggelig opplevelse å stå utenfor ved ladestolpen i striregnet og plundre med ladepistol og app eller RFID-brikke.
– Det er flere årsaker til at vi ikke har installert tak, sier Jan Haugen Ihle, som er Ionitys regiondirektør for Nord-Vest-Europa, til Motor.
– For det første har vi ønsket å holde ladeprisene nede, og å bygge tak over stasjonene ville medført høyere kostnader. Dessuten ville det tatt lengre tid om man skulle prosjektere inn tak, med hensyn ikke bare til selve byggingen, men også tiden det tar med byggemelding og lignende, sier han og fortsetter:
– Når det gjelder sammenligningen med bensinstasjoner: Der står man jo med fyllepistolen i hånden i flere minutter for å få tanket. Ved ladestolpen er det nok å koble til ladepistolen. Å sette i gang lading med appen kan gjøres inne i bilen dersom det skulle regne.
Om Ihle utelukker at det kan komme til å bygges tak over ladestasjonene i fremtiden?
– Nei, vi utelukker det ikke, men det vil ikke komme overalt.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
– Diess har vært uheldig
Hva så med kritikken fra Herbert Diess?
– Her har han nok for det første vært litt uheldig, og kommet til en ladestasjon der servicen sviktet der og da. Vi har døgnåpen kundeservice som kan hjelpe hvis kunden har behov for dette, telefonnummeret står på ladestolpen, sier Ihle.
– De fleste av Ionitys lokasjoner er på steder der det også finnes servicestasjoner - ofte med døgnservice og med både mat og toalett. Det er tilfellet for alle lokasjonene her i Norden, sier han.
– For lokasjoner som ligger mer isolert til, jobbes det med i fremtiden å komme opp med service-konsepter, som inkluderer toalett og mulighet for å kjøpe mat og drikke, avslutter Jan Haugen Ihle.