FÅR TYN: Konsernsjefen i VW, en av de fem deleierne av Ionity-nettverket av lynladere, kritiserer selskapet for sviktende kundeservice.

Ionity får pepper av Herbert Diess:

VW-sjefen raser mot sin egen lade-operatør

I et innlegg på LinkedIn kommer VW-sjefen Herbert Diess med en utblåsning mot servicenivået hos ladeoperatøren Ionity etter at han var på biltur i Italia.

Publisert Sist oppdatert

Ionity

  • Europeisk nettverk av hurtiglade-stasjoner med ladeeffekt opp til 350 kW fra stolpene
  • Første stasjon åpnet i april 2018
  • Samarbeidsforetak (joint venture), eid i fellesskap av VW-konsernets tre selskaper Volkswagen, Audi og Porsche, BMW, Ford, Mercedes-Benz og Hyundai/Kia
  • Har flest stasjoner i Tyskland, fulgt av Frankrike, Sverige og Norge. Utrullingen i Europa fortsetter på fjerde året.

For konsernsjefen i Volkswagen, Herbert Diess, ble det å lade batteriene i ferien mer vrient enn han hadde ønsket – på mer enn én måte, skriver Automotive News Europe.

Diess uttrykte seg i skarpe ordelag på LinkedIn etter en ferietur i en VW ID.3 til Italia.

«For få ladepunkter i Brenner-passet! Bare 4 - og selvfølgelig stopper alle ved kjøpesenteret: Opptatt. Så jeg fortsatte til Trento. Selv etter kritikken i fjor: ingen toalett, ingen kaffe, én ladestolpe ute av drift/defekt, trist affære. Det er alt annet enn en førsteklasses ladeopplevelse, IONITY!»

Det er ikke første gang en VW-sjef kritiserer ladenettverket.

En av elbilsjefene i konsernet, Silke Bagschik, sa i fjor hun syntes prisene for lading hos Ionity var altfor høye.

Ble fikset

Det tyske bransjenettstedet Automobilwoche kan i etterkant fortelle at Ionity reagerte raskt etter denne tiraden.

«Den defekte laderen ble reparert i går», skrev operativ leder (COO), i Ionity, Marcus Groll, også på LinkedIn, bare noen timer etter at Diess hadde postet.

Forøvrig fikk Diess tross alt ladet i Trento - én av de resterende ladestolpene var ledig.

På de to andre sto det en Porsche Taycan og en Audi e-tron. Full pott for VW-konsernet altså.

Klager på takmangel

Men det er ikke bare Herbert Diess som klager over nivået på service. Spesielt har mange elbilturister på ferie i Norge klaget over at det ikke er tak over ladestasjonene - heller ikke Ionitys.

Særlig under en sommer som vi har hatt i år, med hyppig forekomst av styrtregn, er det en lite hyggelig opplevelse å stå utenfor ved ladestolpen i striregnet og plundre med ladepistol og app eller RFID-brikke.

– Det er flere årsaker til at vi ikke har installert tak, sier Jan Haugen Ihle, som er Ionitys regiondirektør for Nord-Vest-Europa, til Motor.

– For det første har vi ønsket å holde ladeprisene nede, og å bygge tak over stasjonene ville medført høyere kostnader. Dessuten ville det tatt lengre tid om man skulle prosjektere inn tak, med hensyn ikke bare til selve byggingen, men også tiden det tar med byggemelding og lignende, sier han og fortsetter:

– Når det gjelder sammenligningen med bensinstasjoner: Der står man jo med fyllepistolen i hånden i flere minutter for å få tanket. Ved ladestolpen er det nok å koble til ladepistolen. Å sette i gang lading med appen kan gjøres inne i bilen dersom det skulle regne.

Om Ihle utelukker at det kan komme til å bygges tak over ladestasjonene i fremtiden?

– Nei, vi utelukker det ikke, men det vil ikke komme overalt.

– Diess har vært uheldig

Hva så med kritikken fra Herbert Diess?

– Her har han nok for det første vært litt uheldig, og kommet til en ladestasjon der servicen sviktet der og da. Vi har døgnåpen kundeservice som kan hjelpe hvis kunden har behov for dette, telefonnummeret står på ladestolpen, sier Ihle.

– De fleste av Ionitys lokasjoner er på steder der det også finnes servicestasjoner - ofte med døgnservice og med både mat og toalett. Det er tilfellet for alle lokasjonene her i Norden, sier han.

– For lokasjoner som ligger mer isolert til, jobbes det med i fremtiden å komme opp med service-konsepter, som inkluderer toalett og mulighet for å kjøpe mat og drikke, avslutter Jan Haugen Ihle.