«Med dagens strukturer, prosesser og høye kostnader er ikke lenger Volkswagen-merket konkurransedyktig», sa Schäfer under en intern samling ved merkets hovedkvarter i Wolfsburg mandag.
Opplysningen kommer fra nyhetsbyrået Reuters, som har sett møtereferatet.
Volkswagen er allerede i sving med første del av sin spareplan, en kostnadsreduksjon med tall man sjelden hører om:
Ti milliarder euro skal finnes et eller annet sted – det vil si stort sett overalt – innen 2026.
I samme møte sa styremedlem Gunnar Kilian, som ellers jobber med HR i selskapets avdelinger for busser og lastebiler, at nedbemanninger ikke vil utgjøre den største delen av de kommende innstrammingene.
Likevel:
– Vi må omsider være modige og ærlige nok til å kvitte oss med alt dobbeltarbeid og all overflødig bagasje for å oppnå gode resultater, sa HR-mannen.
Annonse
Naturlig avgang
Volkswagen har tidligere uttrykt et ønske om å nedbemanne gjennom naturlig avgang, i størst mulig grad. Ytterligere detaljer skal komme på bordet før året er omme.
Ifølge Kilian er både førtidspensjon og reduksjoner i stillingsbrøk aktuelle virkemidler. Selskapet har tidligere lovet at rene oppsigelser ikke skal bli et tema før i 2029. Eventuelt.
Det er ikke første gang Thomas Schäfer tyr til kraftige ord internt. I sommer sa han dette til sin ledergruppe:
«Taket står i fyr. Det er fremtiden til Volkswagen-merket som nå står på spill.»