Foto: MARTTI TULENHEIMO, FLICKR
Positive funn:
Vurderer økt bruk av 30-sone i norske byer
Fartsgrense på 30 km/t bidrar til færre ulykker og mindre støy, konkluderer en rapport som har sett på erfaringer fra en rekke europeiske byer.
– Hastighetene gikk ned, og antall trafikkulykker ble vesentlig redusert i alle byene vi fant data for, sier Aud Tennøy, forskningsleder for byutvikling og bytransport ved Transportøkonomisk institutt
(TØI).
I tillegg til at det ble færre ulykker, fant forskerne at lavere fart bidro til å redusere støy og støyplager. Folk opplevde det som triveligere og tryggere å gå og sykle.
Diskuterer økt bruk av 30-soner i Norge
Studien skal danne grunnlag for diskusjon om å øke bruken av 30-sone i norske byer. Den tok for seg europeiske byer som har innført 30 km/ i store soner, hele byer eller som generell fartsgrense uten samtidig å innføre fysiske fartsdempende tiltak.
Spørreundersøkelser i flere byer viste at innbyggerne i stor grad var positive til å senke fartsgrensen, og enda flere ble overbevist etter at tiltaket var gjennomført.
Få svarte at de ønsket å sette opp fartsgrensen igjen.
– Resultatene er robuste på tvers av byene og tettstedene vi har data fra. Vår vurdering er at tiltaket kan forventes å gi effekter som bidrar til en mer bærekraftig byutvikling også i andre byer som iverksetter det, inkludert norske byer, sier Tennøy.
Fagfolk er delt
Statens vegvesen gjennomgår nå kriterier for fartsgrensene og hvordan de praktiseres. Det er uenighet og usikkerhet i norske fagmiljøer knyttet til positive og negative effekter ved økt bruk av fartsgrense på 30 km/t.
Bekymringer knyttes til om busser og i noe grad personbiltrafikken vil bruke lengre tid. Det er også tvil om bilister vil holde seg til fartsgrensene, om tiltaket vil gi ønsket effekt og om forslaget er i tråd med regelverket, ifølge TØI.
Kjøretiden for kollektivtrafikken økte noe, men konsekvensene var marginale, ifølge rapporten.
Vil nordmenn respektere lavere fartsgrense?
En innvending i den norske diskusjonen er at fartsgrensen på 30 km/t ikke blir respektert, og at det kan føre til mindre respekt for trafikkregulering generelt, som igjen kan gi flere ulykker.
– Hvis dette stemmer, burde vi funnet økning i trafikkulykker i byene vi undersøkte, men vi har altså funnet det motsatte. Vi så også at tiltaket «smittet», slik at hastigheter og antall ulykker også gikk ned i gater og områder hvor fartsgrensen ikke hadde blitt redusert, sier Tennøy.
(©NTB)
Har du lest disse sakene fra Motor?